Metaadatok
Azonosító: o:mzs-lev.tei.1470
Kézirat adatai:
Ország: Magyarország
Lelőhely: Budapest
Intézmény: Petőfi Irodalmi Múzeum
Gyűjtemény: Petőfi Irodalmi Múzeum Kézirattár
Azonosító: PIM M. 100/6541/1
A hagyaték neve: Móricz Zsigmond-hagyaték
Boríték adatai:
A kézirat leírása:
Levél adatai:
Mennyiség: 1 folio
Magasság: 298 mm
Szélesség: 215 mm
A kézirat leírása:
Móricz Virág
gépiratos másolata (Móricz Virág
Móricz Zsigmond
A tragikum c. tanulmányának kéziratáról
készített másolat 9. számozott oldala). Az autográf
kézirat lelőhelye ismeretlen.
Móricz Zsigmond
Melléklet adatai:
Mennyiség: 8 folio
Mennyiség: 1 darab
Magasság: 298 mm
Szélesség: 215 mm
A kézirat leírása:
Móricz Virág
gépiratos másolata. Az autográf
kézirat lelőhelye ismeretlen.
Móricz Virág
Nyelvek:
magyar
Kulcsszavak:
levélmásolat
Elektronikus kiadás adatai:
Szerkesztő: Cséve Anna
Digitális kiadás szerkesztője: Palkó Gábor és Mihály Eszter
Sajtó alá rendező: Cséve Anna , Török Sándor , Vétek Bence , Makkai Tamara és Varga Emese
Átíró: Cséve Anna , Makkai Tamara , Török Sándor , Varga Emese és Vétek Bence
Korrektor: Makkai Tamara , Varga Emese és Vétek Bence
Lektor: Lengyel Imre , Rákai Orsolya és Varga Katalin
TEI specifikáció: Fellegi Zsófia
XML-controller: Bobák Barbara
Digitális filológia szakértő: Mihály Eszter
Kiadás típusa:
Digitális kritikai kiadásLevél
1902 nyarán voltam bátor Méltóságos Uram előtt bemutatkozni s akkor
M. U. volt oly kegyes
[törölt]
« a »s
E. első soron cz.
tárcámat közölte. Később [beszúrás]
Molière
Fösvényének forditásával kopogtattam be.
S 1903 tavaszán kétségbeesett anyagi helyzetemben Méltóságod jó szive segitett
ki, örök hálára kötelezvén le gyöngédségével.
Molière, Jean Baptiste
Azóta egyik legfőbb vágyam az volt, hogy Méltóságod előtt, hogy ezt
az adósságot ledolgozzam. De nem akartam addig előlépni mig méltó dolgot nem
mutathattam be. Számos tekintélyes és kiváló tudósunk nagyrabecsülését volt
szerencsém azóta elérni aesthetikai s irodalomtörténeti czikkeimmel, – az
Uránia[PIM] folyóiratban is én irtam a most januári számra
Csokonai czikket. Csak
ezek után mertem végre bátorságot venni magamnak hogy Méltóságod előtt ujra
megjelenjek.
Egy tanulmányt mellékelek ide A tragikumról.
*
Móricz Zsigmond
Móricz Zsigmond
Holics Jankának
írt 1904.
december 16-ai és 19-ei leveleiből tudjuk, hogy A tragikum c.
tanulmányt december 17-én és 18-án írta, és utóbbi napon el is küldte
Holics Janka
Rákosi Jenőnek
, aki minden
bizonnyal elállt ennek az első változatnak a közlésétől. Holics Janka
későbbi levelei szerint Móricz még dolgozott a szövegen, melyről utoljára
1905. augusztus 11-ei levelében tesz említést. A tanulmány első, Rákosinak küldött
tisztázatát és későbbi változatait nem ismerjük. Közlésünk alapjául
Rákosi Jenő
Móricz Virág
gépiratos
másolata szolgál, mely a munka és a kísérőlevél fogalmazványáról
készült.Móricz Virág
Méltóságod volt az, ki azt kivánta, hogy az tárgyalja kérdéseit.
aesthetikt
mindenki előtt érthető módon [törölt]
« ának »[szerkesztői feloldás] aesthetika
[törölt]
« való »
Én oly szerencsésnek tartom magam, hogy egészen uj felfogásra jöttem
rá az eszt. kérdésének vizsgálatánál, s tényleg bizonyos vagyok benne, hogy
rendkivül fontos eredményeim vannak több kérdés felismerésére nézve. Ezek közül
legfontosabb A szép elvének nevezett kérdés
vizsgálata. S hasonló A
tragikumé is.
[törölt]
« megvizsgálása »
Az a kérésem M. U. hogy méltóztassék elolvasni a t. mellékelt
czikket s ha M-od is megegyezik a benne foglaltakkal, a karácsonyi mellékletben
tessék kiadni.
De ha Mod ké
méltóztassék kiadni. A kérdés vizsgálata nem acut szükség, s én nem akarnék
értéktelen dologgal lépni a világ elé, – mikor épen ezt tartom legbecsesebb
felfedezésemnek.
[törölt]
« r »t
elkedik, ugy bármi
tekintetben kidolgozatlannak találná a czikket, semmiesetre se [beszúrás]
[törölt]
« tessék »Melléklet
Csak egy uj gondolattal akarok hozzájárulni a tragikum elméletének
fejtegetéséhez. De ez a gondolat azt jelenti, hogy teljesen ujonnan kell kezdeni
az eddigi összes vizsgálatokat s uj vezérgondolat szerint kell ujra épiteni az
eddig felgyült óriási anyag halmazt.
Eddig az egész filozófiában, szorosabban véve az aesthetikában,
vagy hogy ne általánositsunk, ilyen nagy tudomány-területet: a kérdés
tárgyalásában inductive szerzett adatcsomó alapján képzett tisztázatlan s
meghatározatlan „világnézet”-ből dedictive állaptották meg az inductive
tapasztalható tényeket is. Igy a theologia módszerével igyekeztek az
aesthetika kérdéseit megoldani.
[törölt]
« i »
Az eddigi vezéreszme a theologiai volt. Ez t.i. kevés és
homályosan, szinte öntudatlanul szerzett adat alapján egy bizonyos, fantázia
alkotta egyetemes világtörvényt teremt s aztán összes erejét arra forditja, hogy
a törvény igazságát bizonyitsa deductive következtetvén belőle, még egyszerü,
kézzelfogható tapasztalatokat is. Látnivaló hogy a periódus első fele rendkivül
gyönge, a második fele tulságosan erős. A milyen kevés gondot forditanak a
tudományok arra, hogy kimutassák, hogy jött rá az emberiség annak az egész
mindenségre szóló törvénynek az ismeretére, annál nagyobb erővel igyekeznek
arra, hogy a törvény helyességét megvédelmezzék. A törvény megalkotójának épen
azért egy-egy személyt neveznek, mig bizonyitójaként száz, meg ezer szerepel. A
filozófia vallás nevű fajában, mely valósággal az
emberiség legféltettebb lelki kincsévé lett, századokig, sőt ezredekig szó sem
lehet arról, hogy a régi vezéreszme helyett uj lépjen föl. A filozófia többi
ugynevezett világi rendszere pedig egyik a másik után támad és enyészik s két
filozófus nincs a rengeteg közt, a ki teljesen egyet értett volna a világra
egyetemesen érvényes törvényt illetőleg. És azért van ez a nagy különbség, mert
az
okoskodás
első felére, a törvény alkotásához vezető utra
egyik sem figyel eléggé, valamennyi könnyelmüen alkotja meg főigazságát,
ismereteihez és fantáziájához mérten, – s aztán mind azzal foglalkozik, hogy
deductive bizonyitsa az Igazság igazságát.
[bizonytalan olvasat]
Hogy ez mennyire káros azt csak a legujabb korban tudta meg a
világ. Mióta a természettudományok uj módszert hoztak a tudományba. A módszer
ujdonsága mindössze abban állott, hogy annak az utolsó okoskodási-körnek az az
első felére fektettek nagyobb sulyt. A természettudományok szinte a másik
végletbe esnek az inductive való adatgyüjtéssel. Ők el sem jutnak a sok
részlettörvény megállapitása után a végső törvényig, nem hogy még ebből is
igyekezzenek ujra visszakövetkeztetni ismert és ismeretlen dolgokra. De az az
egy bizonyos, hogy igy az ember tiszta látáshatárán belől maradnak és a mit
megvizsgálnak, az a mi törvényt megalkotnak, azt utódjok valamennyit
használhatja s tovább épitheti.
Az aesthetikában egész maig, csak igen csekély kisérletek vannak
ennek a rendszernek behozatalára, itt még virágzik a régi mód s az aesthetika
szentegyház, melynek kérdései elé csak saru-levetve léphet a vizsgáló.
Évek óta gondolkozom már e tudomány több kérdése fölött. Nem
dicsekedhetem sem tudományommal, sem munkám nagyerős voltával. Szerény utjező
akarok lenni, mikor röviden elmondani szándékozom gondolataim vázát, a tragikum
kérdéséről. Különbenis mindaz, a mit elértem oly egyszerü dolog, hogy nem az a
csodálatos, ha valaki fölfedezte, hanem az, hogy eddig máskép beszéltek
róla.
Beöthy Zsolt
hatalmas 600 oldalas könyvében , melyet erről a
kérdésről irt, ha jól tudom, egyszer sem mer vállakozni arra, hogy rövid,
precziz, teljes feleletet adjon rá. Azért mert oly sajátságos valaminek érzi, a
mit egy szóval meghatározni nem lehet s azért nem, mert sok dolognka kell jelen
lennie, hogy tragicum álljon elő.
Beöthy Zsolt
„A tragédia szükségképen oly hőst választ, kinek pályája a teljes
tragikumot mutatja: a kitámadást, vétséget, küzdelmet és bukást. S a tragikai
cselekmény, mely a tragédiának tárgyát képezi, épen a hősnek az egyetemessel
folytatott küzdelme. Ezzel való összecsapásában kovácsolja végzetét.” (582.)
(7.)
*
Az eredetiben: „[a] dráma cselekvésben vezeti elénk
hősét, ki mindig kovácsa a maga sorsának. A cselekvény épen azt mutatja,
miként kovácsolja sorsát. A tragikai cselekvény, mely a tragikai drámának
vagy tragédiának tárgyát képezi, épen a hősnek az egyetemessel folytatott
küzdelme. Ezzel való összecsapásaiban, harczában kovácsolja végzetét. Innen
választ már a tragédia szükségkép oly hőst, kinek pályája a teljes
tragikumot mutatja: a kitámadást, vétséget, küzdést és bukást. Csak e
küzdelem által lesz a tragikum igazi drámai indítékká s ennélfogva
alkalmassá arra, hogy drámai formában nyerjen kifejezést.” Beöthy Zsolt, A tragikum
(Budapest: Kisfaludy-Társaság, 1885), 582.
Tehát a teljes tragikum bizonyos okok s módok szerint lefolyó
cselekmény. S ez a mód: „az az eszme,
a mellyel
az egyetemmel szembe került ember képvisel.”[szerkesztői feloldás] a melyet
*
Beöthy Zsolt
könyvében ez
a szövegrész kérdésként hangzik el, s a szerző Beöthy Zsolt
Móriczcal
ellentétben
arra jut, hogy nem minden esetben az egyetemes és az egyén eszméje közötti
ellentét mozgatja a tragédia cselekményét. Amikor az eszmék nem állnak
ellentétben egymással, akkor a tragikus hősnek a tökéletességével
szükségképpen párosuló tökéletlensége idézi elő bukását. „De hát az az
eszme, melyet az egyetemessel szembe került ember képvisel, teljes és kizáró
ellentéte-e annak, a mely legyőzi őt? […] Ha az is megeshetik, hogy az
eszme, melyet ők képviselnek, s az, a mely diadalmaskodik fölöttük, egy és
ugyanaz: hogyan keletkezhetik az összeütközés? Úgy, hogy kiválóságuk mindig
valamely gyarlósággal, tökéletességök bizonyos tökéletlenséggel párosúl vagy
nyilatkozik.” Beöthy Zsolt, A tragikum (Budapest: Kisfaludy-Társaság, 1885),
7–8.Móricz Zsigmond
„Elég azt mondani, az emberi vágy határtalan… hasonló az egyén
tragédiája is.”
*
Az eredetiben: „[e]lég azt mondani, hogy az
emberi vágy határtalan, a lélek vágyódása, a szellem érdeklődése végtelen,
mint a világür, ellenben a test, a melyben lélek és vágy megnyilatkozik,
korlátolt, törékeny és mulandó mint a föld, melyen lakunk, és minden erő és
hatalom, a legtöbb is, a mely a mérhetetlen léleknek és vágynak
rendelkezésére áll, e korlátolt röghöz van kötve a test bilincseiben. Ez az
ember tragédiája, s ehez hasonló az egyén tragédiája is.” Rákosi Jenő, A tragikum
(Budapest: Révai Testvérek, 1886), 12–13.
Tehát e szerint valami olyan ellentét a
tragikum, a mi előre meghiusit bizonyos harcz utján előálló vágy
teljesedését.
Nem vitatom még, helyes-é, vagy helytelen ez a meghatározás. Csak
azt akarom bemutatni, hogy itt emberi cselekvésnek valami titkos, láthatatlan
lényegének meghatározására törekszenek az irók. Szóval abszolut elvont
gondolkodás utján akarják megfejteni a dolgot.
Az elvont gondolat már az a bizonyos inductióból alkotott törvény,
a mely arra való, hogy belőle visszakövetkeztessenek s hogy őt bizonyitsák.
Ezért lehet a könyv legeleső fejezetében kijelenteni a törvényt, mert hisz ez az
alap s a tudós többi munkája csak arra való, hogy ezt bizonyitsa – deductive. És
most lássuk a tragikumot, mint az ember életében fellépő jelenséget.
Ha egy üres szobában megindul a fonográf egy új természeti jelenség
áll elő: a levegő gyorsabban rezeg, mint mig nem forgott a fonográf korongja. De
magára a természetre ez nem érdekesebb dolog, mint az hogy a levegő vegyi
változást idéz elő nagyobb lassusággal a rézkilincsen. De ha én bent vagyok a
szobában, hangot hallok és rozsdásodást veszek észre. Ott nem volt hang, mig én
nem hallottam, nem rozsda volt, mig én nem láttam, – hogy mi volt önmagában
(Ding an sich) azt ugyan én nem tudhatom. Ezért a hangot is, a rozsdát is csak
ugy vizsgálhatom, a milyen benyomást tett én rám.
Egy élet folyik, vannak benne célok, harczok, erények, vétkek,
győzelmek, bukások. De nincs se komikum, se tragikum. Ott épen úgy természeti
jelenségek folynak le, mint a másik példában. De ha én, a néző, bizonyos
észjárásu szervekkel felruházva, a mik nem születtek velem, ugy mint a fül, a
szem, csak kifejlődött mint összes lelki tehetségeim, – ha mondom én a müvelt
ember nézem – egyszer kaczagok rajta, máskor vele sirok – egyszer komikus,
máskor tragikus jelenetet látok életében.
Az első esetben azt kell vizsgálni, micsoda természeti jelenség
tesz reám hang vagy rozsda benyomást. A másodikban, hogy milyen emberi
életjelenség tesz rám komikus vagy tragikus jelenet benyomását.
I. Nekem, a nézőnek milyennek kell lennem, hogy egyáltalán
láthassak tragikus jelenetet, hogy t.i. felfoghassam a legteljesebb mértékben
appercipiálhassam azt.
II. A szereplőnek milyen egyéniségünek kell lennie, milyen harczot
kell vivnia, s milyen véget kell érnie, hogy sorsa tragikus benyomást tegyen
rám.
Az I. kérdéssel deriti fel a tragikum fogalmának különböző népeknél
s különböző korokban való óriási eltérését. Mint a hogy a mi istenünket nem
tudta volna felfogni a görög nép, ép ugy a mi tragikumunkat sem tudta volna
megérteni. A hindu dráma, a görög, s a
Shakespearei
dráma lényeges különbségeit. Mert ha
feltesszük azt, a mit az eddigi vizsgálók tettek, hogy a tragikum lényege
egységes és változatlan, akkor nem lehetne érteni, hogy miért van az a
rendkivüli különbség a különböző korbeli tiszta tragikum között. Ezzel az I.
kérdéssel nem szándékozom most, a hely szük volta miatt sokat foglalkozni, ugy
hogy csak megjegyzem, hogy nem a tragikum lényege egy és változhatatlan, hanem a
tragikum érzése. Hogy mi a magábanvaló tragikum, azt épen ugy nem sejtjük, mint
azt nem, hogy mi a fa, föld, levegő magában véve. De az bizonyos, hogy az ember
mindig felfogta a földet, füvet, levegőt, épenugy, mint a komikumot s a
tragikumot.
Shakespeare, William
A II. kérdés magának a jelenségnek vizsgálata. Kénytelen vagyok itt
is csak bemutatni a mai, tragédiáról szóló kész eredményeket.
A hős harczol. Maga a harcz nem tragikus. A küzdő vagy győz, vagy
veszit; ha győz, nem tragikus a helyzet, csak ha veszit. Csak akkor tragikus a
helyzet, ha a hős – csalódik.
Az tehát a második biztosan megállapitható eredmény, a mit már a
III. kérdés törvény gyüjteményében beállithattunk, mint igazságot, hogy a hősnek csalódnia kell.
A tenger és a száraz harcza magábanvéve nem tragikus, egyszerüen
természeti jelenség. De ha én nézem az elemek viharzását s mindenkiben emberi
lelket képzelek és emberi vágyakat, a melyek arra vinnék őket, hogy egyik a
másiktól természeti rendjénél nagyobb területet akarjon elhóditani s azért a
czélért harczolna, hogy visszaszoruljon régi határai közé, akkor tragikus lehet
a harcza.
[törölt]
« Ha egyik liter viz, bizva kocsogásában, a levegőtől egy köbméter
területet akar elhóditani, akkor tragikus lehet. »
Az összes tragédiák hősei mindnyájan olyan czélért küzdenek, a mik
végrehajtására természettől megadott képességüknél sokkal nagyobb erőre volna
szükségük. Tehát a tragédia ujabb eleme gyanánt leköthetjük ezt: a hősnek erejénél sokkal nagyobb vágyai okozzák a
harczot magánál sokkal erősebb ellenféllel, s természetesen csalódik
erejében.
De hát ha olyan sokkal nagyobb erejével a vele szemben álló erő,
nem látja be ő azt előre, hiszen a hősről azt láttuk először is, hogy kiváló
szellemi erejü!
Csakugyan, a tragikumot és komikumot csak egy hajszál választja el
egymástól. S ez a hajszál az, hogy mennyire látszik előre a siker? Csak fokozati
különbség van köztük. Sőt belsőleg sokszor semmi különbség sincs köztük, csak a
néző szeme előtt komikus az egyik, tragikus a másik. Az előtt, aki látja hova
fog fejlődni a dolog. Ha látom, hogy mi lesz a dologból, kaczagok, kaczagok a
szörnyü erőfeszitéseken, vagy sirok, reszketek a vigyázatlan könnyelmüségek
miatt. Ezért nézi meg sok olvasó legelőször a regény végét, hogy tudja mihez
tartani magát. Mert a végczél az, hogy az ember éljen és pedig boldogan éljen. A
komikus és tragikus hős közt csak az a különbség, a mit, mondom sokszor csak a
néző vesz észre, hogy az első életére nem fontos dolgokér küzd, legalábbis
olyankor küzd, amikor nem fenyegeti élet-veszély, vagyis nagy erő van benne a
vele szemben álló kis erő ellen, – de ő azt nem tudja. Ellenben a tragikus hős
olyan dologért küzd, hogy az több neki az életénél, de ő azt nem hiszi; mikor
pedig belátja, akkor aztán nem törődik vele! Vagyis a tragikus hős
czélja olyan fontos, hogy
az övénél sokszorta nagyobb erővel kész szembe szállani s
tudja, hogy életeért, életével játszik.
[törölt]
« olyan
fontos célért küzd »[törölt]
« minden »
De miért rokonszenvez a néző a tragikus hőssel, ha az ilyen
oktalanul vakmerő harczba kezd s miért nyugszik meg mikor elbukik, sőt meghal
az, a kit ugy megszeretett?
A
Rákosi Jenő
finom észrevétele szerint büntársai
vagyunk a hősRákosi Jenő
ök
nek, a kik e szerint érettünk bünhődnek.
Vagy helyesebben, küzdőtársai vagyunk, s a hős mikor meghal, a mi czéljainkért
hal meg. De a részvétel leirásában teljesen igaza van Rákosinak:
[beszúrás]
„
Mindjárt
helyesléssel… rettentő bukása felett.”[szerkesztői feloldás] Mindnyájan
*
Az
eredetiben: „[m]indnyájan helyesléssel, lelkesedéssel, részvéttel,
bámulattal, csodálattal és az érdeklődés sokféle árnyéklatával kisérjük
tetteiket, tapsolunk elhatározásaiknak, élvezzük az emberi nagyság, az
emberi képességek kinyilatkoztatásait; a hősben magunk mását,
tulajdonságaiban saját tulajdonságaink hatványát szemléljük; önérzetünk
feldagad, bizalmunk fölserken, méltóságunk érzete izmosodik, látván
magunkat, az »embert« rendkivüli fényességeiben, elméje, szive, akarata
erejét, vágyai mérhetetlenségét, erkölcse hatalmát, lelke
rettenthetlenségét, szárnyaló becsvágyát, soknemü tartalmait… Lelkendezve
követjük sorsában közvetlen érdeklődéssel, csak a katasztrófa előtt állunk
meg megdöbbenve, ott válunk el tőle, fölemelve általa, de tele tanulsággal
is és engesztelékenyen rettentő bukása felett.” Rákosi Jenő, A tragikum (Budapest:
Révai Testvérek, 1886), 104–105.
A néző megdöbbenve a katasztrófa előtt sem áll meg, nem válik el a
hőstől. Ellenkezőleg, soha melegebb és lázasabb örömmel nem várja, hogy a hős
megállja a helyét, mint akkor! Igen, megérezzük, hogy mi gyarlók vagyunk s most,
mikor már egész tisztán áll előttünk a veszély, – mi visszalépnénk. De egyuttal
érezzük, hogy az jellemtelenség volna tőlünk s büszkék vagyunk s a veszély
rémétől borzadva egyuttal ragyog a szemünk, hogy a hősnek egy perczre se jut
eszébe ez a mi gyáva gondolatunk! Mert sokkal nagyobb erő kell szembe fogadni a
csapást, mint megfutamodva.
[törölt]
« A fölemelő érzést épen az okozza, hogy emitt egy ember, a
kiben szinte megdicsőül az emberi erő. »Ugy
hogy a hős mikor megdicsőül bukásában mi is
kivesszük belőle a részünket. Mert senki sem tagadhatja, hogy tulnyomó erővel
szemben bukni dicsőség, – előle meghátrálni, ha felidéztük a bajt, – szégyen. S
tulajdonkép a tragikai hős bukása, nembukás, nem büntetés, hanem annak az
akaraterőnek, mely bennünket minden sikerhez elvezet, a végletig való
fokozódása. Hogy a test gyönge s egy III. Richárd kardja százezer embert nem tud
levágni, az teljesen mellékes, mert akaratereje olyan épen maradt végig, hogy az
egy millió ember legyőzésére elég lett volna. S ez az a mi fölemel bennünket
első sorban.
[beszúrás]
1.) A hős természetesen, mint előre tudtuk s mint ő is érezte
összezuzódik a rászakadó óriási suly alatt, – de dicsően végzi életét s a
gyöngeségnek, gyávaságnak egy árnyalata sem rozsdásitja meg lelke nemes érzését.
Ez a végtül végig való megnem rendülő óriási lelkierő diadalt arat a lélek
minden bünén és gyávaságán, mikor meg tud halni.
2.) A társadalmi rend sulyát és kötelező erejét érzem. Tudom, hogy
ez az ember fölzavarta a közrendet s tudom, a költő is csillapitólag és
engesztelőleg mutatja meg nekem, hogy „jobb volt igy. Sok, sok ember érdeke
kivánta, hogy helyre álljon a rend…” Ebbe nem annyira örömmel, mint inkább
türelemmel nyugszom bele; Belátom, hogy igy a bajok megszüntek, – de a hősöm is
dicsően végezte ám az életét!
[törölt]
« mert látom, hogy a hős[...]
legalább keresztülvitte a
feltételét. »[hiányzó szövegrész]
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: olvashatatlan
Egység: szó
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: olvashatatlan
Egység: szó
3.) Harmadik, de mélyen ható s fontos tényező, hogy az egész
történet olyan szép. Harmonikus, teljes, ép, egészséges, müvészi, egész. A költő
nagy lelke nyugtat meg bennünket, a mely ilyen magas harmoniába tudta olvasztani
az élet zürzavaros eseményeit s ilyen lecsillapitó szelidséggel érezteti velünk,
hogy a vihar akármilyen magasztos is volt, elmult s immár csönd és béke
jövend.
A IV. szakasza a vizsgálatoknak a deductiv bizonyitás. Ide tartozik
a régi magyarázatok esetleges czáfolása is.
Kiváló aesthetikusok állapodtak meg abban, hogy a tragikai hős
harca az egyénnek az erkölcsi világrenddel, vagy az erkölcs érdekében az
erkölcstelen társadalmi renddel való összetüzésből fejlődik ki.
Mindenki, a ki magáénál nagyobb erővel áll szembe, s bukásakor
belátja, hogy lehetetlen volt győznie, – tragikus bukáson megy keresztül, még
akkor is, ha csak apró, napi érdekü harczról volt is szó. Más szóval: minden
tragikus esemény – csalódásban lesz tragikussá; s minden csalódásban van a
tragikumnak egy csomó eleme. Ugy hogy a tragikum nem valami csudálatos, csak
rendkivül kiváló jellemek és tehetségek életében fordul elő: a legkisebb és
legsekélyesebb élet is tele van apró tragikus mozzanattal.