Móricz Zsigmond – Rákosi Jenő (1904-12-18)

 

Levél

 
Méltóságos Uram
Rákosi Jenő
!  
  1902 nyarán voltam bátor Méltóságos Uram előtt bemutatkozni s akkor M. U. volt oly kegyes
[törölt]
« a »
s
[beszúrás]
E. első soron cz. tárcámat közölte. Később
Molière
Molière, Jean Baptiste
Fösvényének forditásával kopogtattam be. S 1903 tavaszán kétségbeesett anyagi helyzetemben Méltóságod jó szive segitett ki, örök hálára kötelezvén le gyöngédségével.  
  Azóta egyik legfőbb vágyam az volt, hogy Méltóságod előtt, hogy ezt az adósságot ledolgozzam. De nem akartam addig előlépni mig méltó dolgot nem mutathattam be. Számos tekintélyes és kiváló tudósunk nagyrabecsülését volt szerencsém azóta elérni aesthetikai s irodalomtörténeti czikkeimmel, – az Uránia[PIM] folyóiratban is én irtam a most januári számra Csokonai czikket. Csak ezek után mertem végre bátorságot venni magamnak hogy Méltóságod előtt ujra megjelenjek.  
  Egy tanulmányt mellékelek ide A tragikumról.
*
Móricz Zsigmond
Móricz Zsigmond
Holics Jankának
Holics Janka
írt 1904. december 16-ai és 19-ei leveleiből tudjuk, hogy A tragikum c. tanulmányt december 17-én és 18-án írta, és utóbbi napon el is küldte
Rákosi Jenőnek
Rákosi Jenő
, aki minden bizonnyal elállt ennek az első változatnak a közlésétől. Holics Janka későbbi levelei szerint Móricz még dolgozott a szövegen, melyről utoljára 1905. augusztus 11-ei levelében tesz említést. A tanulmány első, Rákosinak küldött tisztázatát és későbbi változatait nem ismerjük. Közlésünk alapjául
Móricz Virág
Móricz Virág
gépiratos másolata szolgál, mely a munka és a kísérőlevél fogalmazványáról készült.
 
  Méltóságod volt az, ki azt kivánta, hogy az
aesthetik
[törölt]
« ának »
t
[szerkesztői feloldás] aesthetika
mindenki előtt érthető módon
[törölt]
« való »
tárgyalja kérdéseit.  
  Én oly szerencsésnek tartom magam, hogy egészen uj felfogásra jöttem rá az eszt. kérdésének vizsgálatánál, s tényleg bizonyos vagyok benne, hogy rendkivül fontos eredményeim vannak több kérdés felismerésére nézve. Ezek közül legfontosabb A szép elvének nevezett kérdés
[törölt]
« megvizsgálása »
vizsgálata. S hasonló A tragikumé is.  
  Az a kérésem M. U. hogy méltóztassék elolvasni a t. mellékelt czikket s ha M-od is megegyezik a benne foglaltakkal, a karácsonyi mellékletben tessék kiadni.  
  De ha Mod ké
[törölt]
« r »
t
[beszúrás]
elkedik, ugy bármi tekintetben kidolgozatlannak találná a czikket, semmiesetre se
[törölt]
« tessék »
méltóztassék kiadni. A kérdés vizsgálata nem acut szükség, s én nem akarnék értéktelen dologgal lépni a világ elé, – mikor épen ezt tartom legbecsesebb felfedezésemnek.  
  Ezek után maradok  
  Bp. 1904. decz. 18.  
 
MZs.
Móricz Zsigmond
[aláírás] Móricz Zsigmond
 
 
 

Melléklet

  A tragikum  
  Csak egy uj gondolattal akarok hozzájárulni a tragikum elméletének fejtegetéséhez. De ez a gondolat azt jelenti, hogy teljesen ujonnan kell kezdeni az eddigi összes vizsgálatokat s uj vezérgondolat szerint kell ujra épiteni az eddig felgyült óriási anyag halmazt.  
  Eddig az egész filozófiában, szorosabban véve az aesthetikában, vagy hogy ne általánositsunk, ilyen nagy tudomány-területet: a kérdés tárgyalásában inductive szerzett adatcsomó alapján képzett tisztázatlan s meghatározatlan „világnézet”-ből dedictive állaptották meg az inductive tapasztalható tényeket is. Igy a theologia módszerével igyekeztek az aesthetika
[törölt]
« i »
kérdéseit megoldani.  
  Az eddigi vezéreszme a theologiai volt. Ez t.i. kevés és homályosan, szinte öntudatlanul szerzett adat alapján egy bizonyos, fantázia alkotta egyetemes világtörvényt teremt s aztán összes erejét arra forditja, hogy a törvény igazságát bizonyitsa deductive következtetvén belőle, még egyszerü, kézzelfogható tapasztalatokat is. Látnivaló hogy a periódus első fele rendkivül gyönge, a második fele tulságosan erős. A milyen kevés gondot forditanak a tudományok arra, hogy kimutassák, hogy jött rá az emberiség annak az egész mindenségre szóló törvénynek az ismeretére, annál nagyobb erővel igyekeznek arra, hogy a törvény helyességét megvédelmezzék. A törvény megalkotójának épen azért egy-egy személyt neveznek, mig bizonyitójaként száz, meg ezer szerepel. A filozófia vallás nevű fajában, mely valósággal az emberiség legféltettebb lelki kincsévé lett, századokig, sőt ezredekig szó sem lehet arról, hogy a régi vezéreszme helyett uj lépjen föl. A filozófia többi ugynevezett világi rendszere pedig egyik a másik után támad és enyészik s két filozófus nincs a rengeteg közt, a ki teljesen egyet értett volna a világra egyetemesen érvényes törvényt illetőleg. És azért van ez a nagy különbség, mert az
okoskodás
[bizonytalan olvasat]
első felére, a törvény alkotásához vezető utra egyik sem figyel eléggé, valamennyi könnyelmüen alkotja meg főigazságát, ismereteihez és fantáziájához mérten, – s aztán mind azzal foglalkozik, hogy deductive bizonyitsa az Igazság igazságát.  
  Hogy ez mennyire káros azt csak a legujabb korban tudta meg a világ. Mióta a természettudományok uj módszert hoztak a tudományba. A módszer ujdonsága mindössze abban állott, hogy annak az utolsó okoskodási-körnek az az első felére fektettek nagyobb sulyt. A természettudományok szinte a másik végletbe esnek az inductive való adatgyüjtéssel. Ők el sem jutnak a sok részlettörvény megállapitása után a végső törvényig, nem hogy még ebből is igyekezzenek ujra visszakövetkeztetni ismert és ismeretlen dolgokra. De az az egy bizonyos, hogy igy az ember tiszta látáshatárán belől maradnak és a mit megvizsgálnak, az a mi törvényt megalkotnak, azt utódjok valamennyit használhatja s tovább épitheti.  
  Az aesthetikában egész maig, csak igen csekély kisérletek vannak ennek a rendszernek behozatalára, itt még virágzik a régi mód s az aesthetika szentegyház, melynek kérdései elé csak saru-levetve léphet a vizsgáló.  
  Évek óta gondolkozom már e tudomány több kérdése fölött. Nem dicsekedhetem sem tudományommal, sem munkám nagyerős voltával. Szerény utjező akarok lenni, mikor röviden elmondani szándékozom gondolataim vázát, a tragikum kérdéséről. Különbenis mindaz, a mit elértem oly egyszerü dolog, hogy nem az a csodálatos, ha valaki fölfedezte, hanem az, hogy eddig máskép beszéltek róla.  
  Mi a tragikum?  
 
Beöthy Zsolt
Beöthy Zsolt
hatalmas 600 oldalas könyvében, melyet erről a kérdésről irt, ha jól tudom, egyszer sem mer vállakozni arra, hogy rövid, precziz, teljes feleletet adjon rá. Azért mert oly sajátságos valaminek érzi, a mit egy szóval meghatározni nem lehet s azért nem, mert sok dolognka kell jelen lennie, hogy tragicum álljon elő.  
  Egy helyen azt mondja; nem szószerint, de értelmileg hiven idézve:  
  „A tragédia szükségképen oly hőst választ, kinek pályája a teljes tragikumot mutatja: a kitámadást, vétséget, küzdelmet és bukást. S a tragikai cselekmény, mely a tragédiának tárgyát képezi, épen a hősnek az egyetemessel folytatott küzdelme. Ezzel való összecsapásában kovácsolja végzetét.” (582.) (7.)
*
Az eredetiben: „[a] dráma cselekvésben vezeti elénk hősét, ki mindig kovácsa a maga sorsának. A cselekvény épen azt mutatja, miként kovácsolja sorsát. A tragikai cselekvény, mely a tragikai drámának vagy tragédiának tárgyát képezi, épen a hősnek az egyetemessel folytatott küzdelme. Ezzel való összecsapásaiban, harczában kovácsolja végzetét. Innen választ már a tragédia szükségkép oly hőst, kinek pályája a teljes tragikumot mutatja: a kitámadást, vétséget, küzdést és bukást. Csak e küzdelem által lesz a tragikum igazi drámai indítékká s ennélfogva alkalmassá arra, hogy drámai formában nyerjen kifejezést.” Beöthy Zsolt, A tragikum (Budapest: Kisfaludy-Társaság, 1885), 582.
 
  Tehát a teljes tragikum bizonyos okok s módok szerint lefolyó cselekmény. S ez a mód: „az az eszme,
a mellyel
[szerkesztői feloldás] a melyet
az egyetemmel szembe került ember képvisel.”
*
Beöthy Zsolt
Beöthy Zsolt
könyvében ez a szövegrész kérdésként hangzik el, s a szerző
Móriczcal
Móricz Zsigmond
ellentétben arra jut, hogy nem minden esetben az egyetemes és az egyén eszméje közötti ellentét mozgatja a tragédia cselekményét. Amikor az eszmék nem állnak ellentétben egymással, akkor a tragikus hősnek a tökéletességével szükségképpen párosuló tökéletlensége idézi elő bukását. „De hát az az eszme, melyet az egyetemessel szembe került ember képvisel, teljes és kizáró ellentéte-e annak, a mely legyőzi őt? […] Ha az is megeshetik, hogy az eszme, melyet ők képviselnek, s az, a mely diadalmaskodik fölöttük, egy és ugyanaz: hogyan keletkezhetik az összeütközés? Úgy, hogy kiválóságuk mindig valamely gyarlósággal, tökéletességök bizonyos tökéletlenséggel párosúl vagy nyilatkozik.” Beöthy Zsolt, A tragikum (Budapest: Kisfaludy-Társaság, 1885), 7–8.
 
 
Rákosi Jenő
Rákosi Jenő
sokkal közvetlenebbül mondja: (12.)  
  „Elég azt mondani, az emberi vágy határtalan… hasonló az egyén tragédiája is.”
*
Az eredetiben: „[e]lég azt mondani, hogy az emberi vágy határtalan, a lélek vágyódása, a szellem érdeklődése végtelen, mint a világür, ellenben a test, a melyben lélek és vágy megnyilatkozik, korlátolt, törékeny és mulandó mint a föld, melyen lakunk, és minden erő és hatalom, a legtöbb is, a mely a mérhetetlen léleknek és vágynak rendelkezésére áll, e korlátolt röghöz van kötve a test bilincseiben. Ez az ember tragédiája, s ehez hasonló az egyén tragédiája is.” Rákosi Jenő, A tragikum (Budapest: Révai Testvérek, 1886), 12–13.
 
  Tehát e szerint valami olyan ellentét a tragikum, a mi előre meghiusit bizonyos harcz utján előálló vágy teljesedését.  
  Nem vitatom még, helyes-é, vagy helytelen ez a meghatározás. Csak azt akarom bemutatni, hogy itt emberi cselekvésnek valami titkos, láthatatlan lényegének meghatározására törekszenek az irók. Szóval abszolut elvont gondolkodás utján akarják megfejteni a dolgot.  
  Az elvont gondolat már az a bizonyos inductióból alkotott törvény, a mely arra való, hogy belőle visszakövetkeztessenek s hogy őt bizonyitsák. Ezért lehet a könyv legeleső fejezetében kijelenteni a törvényt, mert hisz ez az alap s a tudós többi munkája csak arra való, hogy ezt bizonyitsa – deductive. És most lássuk a tragikumot, mint az ember életében fellépő jelenséget.  
  Ha egy üres szobában megindul a fonográf egy új természeti jelenség áll elő: a levegő gyorsabban rezeg, mint mig nem forgott a fonográf korongja. De magára a természetre ez nem érdekesebb dolog, mint az hogy a levegő vegyi változást idéz elő nagyobb lassusággal a rézkilincsen. De ha én bent vagyok a szobában, hangot hallok és rozsdásodást veszek észre. Ott nem volt hang, mig én nem hallottam, nem rozsda volt, mig én nem láttam, – hogy mi volt önmagában (Ding an sich) azt ugyan én nem tudhatom. Ezért a hangot is, a rozsdát is csak ugy vizsgálhatom, a milyen benyomást tett én rám.  
  Egy élet folyik, vannak benne célok, harczok, erények, vétkek, győzelmek, bukások. De nincs se komikum, se tragikum. Ott épen úgy természeti jelenségek folynak le, mint a másik példában. De ha én, a néző, bizonyos észjárásu szervekkel felruházva, a mik nem születtek velem, ugy mint a fül, a szem, csak kifejlődött mint összes lelki tehetségeim, – ha mondom én a müvelt ember nézem – egyszer kaczagok rajta, máskor vele sirok – egyszer komikus, máskor tragikus jelenetet látok életében.  
  Az első esetben azt kell vizsgálni, micsoda természeti jelenség tesz reám hang vagy rozsda benyomást. A másodikban, hogy milyen emberi életjelenség tesz rám komikus vagy tragikus jelenet benyomását.  
  Azt kell vizsgálnom, mikor látom tragikusnak az állapotát.  
  I. Nekem, a nézőnek milyennek kell lennem, hogy egyáltalán láthassak tragikus jelenetet, hogy t.i. felfoghassam a legteljesebb mértékben appercipiálhassam azt.  
  II. A szereplőnek milyen egyéniségünek kell lennie, milyen harczot kell vivnia, s milyen véget kell érnie, hogy sorsa tragikus benyomást tegyen rám.  
  III. Micsoda következtetéseket és törvényeket lehet levonni ezekből a vizsgálatokból?  
  IV. Ezeket a jelenségeket deductive lehet-e bizonyitani?  
  Az I. kérdéssel deriti fel a tragikum fogalmának különböző népeknél s különböző korokban való óriási eltérését. Mint a hogy a mi istenünket nem tudta volna felfogni a görög nép, ép ugy a mi tragikumunkat sem tudta volna megérteni. A hindu dráma, a görög, s a
Shakespearei
Shakespeare, William
dráma lényeges különbségeit. Mert ha feltesszük azt, a mit az eddigi vizsgálók tettek, hogy a tragikum lényege egységes és változatlan, akkor nem lehetne érteni, hogy miért van az a rendkivüli különbség a különböző korbeli tiszta tragikum között. Ezzel az I. kérdéssel nem szándékozom most, a hely szük volta miatt sokat foglalkozni, ugy hogy csak megjegyzem, hogy nem a tragikum lényege egy és változhatatlan, hanem a tragikum érzése. Hogy mi a magábanvaló tragikum, azt épen ugy nem sejtjük, mint azt nem, hogy mi a fa, föld, levegő magában véve. De az bizonyos, hogy az ember mindig felfogta a földet, füvet, levegőt, épenugy, mint a komikumot s a tragikumot.  
  A II. kérdés magának a jelenségnek vizsgálata. Kénytelen vagyok itt is csak bemutatni a mai, tragédiáról szóló kész eredményeket.  
  Első az, hogy a hős szerepel. Ez egyszerüen felismerés. Erényei.  
  A hős harczol. Maga a harcz nem tragikus. A küzdő vagy győz, vagy veszit; ha győz, nem tragikus a helyzet, csak ha veszit. Csak akkor tragikus a helyzet, ha a hős – csalódik.  
  Az tehát a második biztosan megállapitható eredmény, a mit már a III. kérdés törvény gyüjteményében beállithattunk, mint igazságot, hogy a hősnek csalódnia kell.  
  Milyen csalódás s milyen foku a csalódás?  
  A tenger és a száraz harcza magábanvéve nem tragikus, egyszerüen természeti jelenség. De ha én nézem az elemek viharzását s mindenkiben emberi lelket képzelek és emberi vágyakat, a melyek arra vinnék őket, hogy egyik a másiktól természeti rendjénél nagyobb területet akarjon elhóditani s azért a czélért harczolna, hogy visszaszoruljon régi határai közé, akkor tragikus lehet a harcza.
[törölt]
« Ha egyik liter viz, bizva kocsogásában, a levegőtől egy köbméter területet akar elhóditani, akkor tragikus lehet. »
 
  Az összes tragédiák hősei mindnyájan olyan czélért küzdenek, a mik végrehajtására természettől megadott képességüknél sokkal nagyobb erőre volna szükségük. Tehát a tragédia ujabb eleme gyanánt leköthetjük ezt: a hősnek erejénél sokkal nagyobb vágyai okozzák a harczot magánál sokkal erősebb ellenféllel, s természetesen csalódik erejében.  
  De hát ha olyan sokkal nagyobb erejével a vele szemben álló erő, nem látja be ő azt előre, hiszen a hősről azt láttuk először is, hogy kiváló szellemi erejü!  
  Csakugyan, a tragikumot és komikumot csak egy hajszál választja el egymástól. S ez a hajszál az, hogy mennyire látszik előre a siker? Csak fokozati különbség van köztük. Sőt belsőleg sokszor semmi különbség sincs köztük, csak a néző szeme előtt komikus az egyik, tragikus a másik. Az előtt, aki látja hova fog fejlődni a dolog. Ha látom, hogy mi lesz a dologból, kaczagok, kaczagok a szörnyü erőfeszitéseken, vagy sirok, reszketek a vigyázatlan könnyelmüségek miatt. Ezért nézi meg sok olvasó legelőször a regény végét, hogy tudja mihez tartani magát. Mert a végczél az, hogy az ember éljen és pedig boldogan éljen. A komikus és tragikus hős közt csak az a különbség, a mit, mondom sokszor csak a néző vesz észre, hogy az első életére nem fontos dolgokér küzd, legalábbis olyankor küzd, amikor nem fenyegeti élet-veszély, vagyis nagy erő van benne a vele szemben álló kis erő ellen, – de ő azt nem tudja. Ellenben a tragikus hős olyan dologért küzd, hogy az több neki az életénél, de ő azt nem hiszi; mikor pedig belátja, akkor aztán nem törődik vele! Vagyis a tragikus hős
[törölt]
« olyan fontos célért küzd »
czélja olyan fontos, hogy
[törölt]
« minden »
az övénél sokszorta nagyobb erővel kész szembe szállani s tudja, hogy életeért, életével játszik.  
  De miért rokonszenvez a néző a tragikus hőssel, ha az ilyen oktalanul vakmerő harczba kezd s miért nyugszik meg mikor elbukik, sőt meghal az, a kit ugy megszeretett?  
  A
Rákosi Jenő
Rákosi Jenő
finom észrevétele szerint büntársai vagyunk a hős
ök
[beszúrás]
nek, a kik e szerint érettünk bünhődnek. Vagy helyesebben, küzdőtársai vagyunk, s a hős mikor meghal, a mi czéljainkért hal meg. De a részvétel leirásában teljesen igaza van Rákosinak:  
 
Mindjárt
[szerkesztői feloldás] Mindnyájan
helyesléssel… rettentő bukása felett.”
*
Az eredetiben: „[m]indnyájan helyesléssel, lelkesedéssel, részvéttel, bámulattal, csodálattal és az érdeklődés sokféle árnyéklatával kisérjük tetteiket, tapsolunk elhatározásaiknak, élvezzük az emberi nagyság, az emberi képességek kinyilatkoztatásait; a hősben magunk mását, tulajdonságaiban saját tulajdonságaink hatványát szemléljük; önérzetünk feldagad, bizalmunk fölserken, méltóságunk érzete izmosodik, látván magunkat, az »embert« rendkivüli fényességeiben, elméje, szive, akarata erejét, vágyai mérhetetlenségét, erkölcse hatalmát, lelke rettenthetlenségét, szárnyaló becsvágyát, soknemü tartalmait… Lelkendezve követjük sorsában közvetlen érdeklődéssel, csak a katasztrófa előtt állunk meg megdöbbenve, ott válunk el tőle, fölemelve általa, de tele tanulsággal is és engesztelékenyen rettentő bukása felett.” Rákosi Jenő, A tragikum (Budapest: Révai Testvérek, 1886), 104–105.
 
  Csak ezt a legutolsó gondolatot nem fogadom el.  
  A néző megdöbbenve a katasztrófa előtt sem áll meg, nem válik el a hőstől. Ellenkezőleg, soha melegebb és lázasabb örömmel nem várja, hogy a hős megállja a helyét, mint akkor! Igen, megérezzük, hogy mi gyarlók vagyunk s most, mikor már egész tisztán áll előttünk a veszély, – mi visszalépnénk. De egyuttal érezzük, hogy az jellemtelenség volna tőlünk s büszkék vagyunk s a veszély rémétől borzadva egyuttal ragyog a szemünk, hogy a hősnek egy perczre se jut eszébe ez a mi gyáva gondolatunk! Mert sokkal nagyobb erő kell szembe fogadni a csapást, mint megfutamodva.  
 
[törölt]
« A fölemelő érzést épen az okozza, hogy emitt egy ember, a kiben szinte megdicsőül az emberi erő. »
Ugy
[beszúrás]
hogy a hős mikor megdicsőül bukásában mi is kivesszük belőle a részünket. Mert senki sem tagadhatja, hogy tulnyomó erővel szemben bukni dicsőség, – előle meghátrálni, ha felidéztük a bajt, – szégyen. S tulajdonkép a tragikai hős bukása, nembukás, nem büntetés, hanem annak az akaraterőnek, mely bennünket minden sikerhez elvezet, a végletig való fokozódása. Hogy a test gyönge s egy III. Richárd kardja százezer embert nem tud levágni, az teljesen mellékes, mert akaratereje olyan épen maradt végig, hogy az egy millió ember legyőzésére elég lett volna. S ez az a mi fölemel bennünket első sorban.  
  Mert a tragikai végnek három megnyugtató eleme van.  
  1.) A hős természetesen, mint előre tudtuk s mint ő is érezte összezuzódik a rászakadó óriási suly alatt, – de dicsően végzi életét s a gyöngeségnek, gyávaságnak egy árnyalata sem rozsdásitja meg lelke nemes érzését. Ez a végtül végig való megnem rendülő óriási lelkierő diadalt arat a lélek minden bünén és gyávaságán, mikor meg tud halni.  
  2.) A társadalmi rend sulyát és kötelező erejét érzem. Tudom, hogy ez az ember fölzavarta a közrendet s tudom, a költő is csillapitólag és engesztelőleg mutatja meg nekem, hogy „jobb volt igy. Sok, sok ember érdeke kivánta, hogy helyre álljon a rend…” Ebbe nem annyira örömmel, mint inkább türelemmel nyugszom bele;
[törölt]
« mert látom, hogy a hős
[...]
[hiányzó szövegrész]
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: olvashatatlan
Egység: szó
legalább keresztülvitte a feltételét. »
Belátom, hogy igy a bajok megszüntek, – de a hősöm is dicsően végezte ám az életét!  
  3.) Harmadik, de mélyen ható s fontos tényező, hogy az egész történet olyan szép. Harmonikus, teljes, ép, egészséges, müvészi, egész. A költő nagy lelke nyugtat meg bennünket, a mely ilyen magas harmoniába tudta olvasztani az élet zürzavaros eseményeit s ilyen lecsillapitó szelidséggel érezteti velünk, hogy a vihar akármilyen magasztos is volt, elmult s immár csönd és béke jövend.  
  Ezek a tragikum, illetőleg a tragikus esemény fő törvényei:  
  Egy rendkivüli embertársunk,  
  a csalódásnak igen magas stilü jelenségében látja vergődni.  
  A IV. szakasza a vizsgálatoknak a deductiv bizonyitás. Ide tartozik a régi magyarázatok esetleges czáfolása is.  
  Egy példával akarok szolgálni.  
  Kiváló aesthetikusok állapodtak meg abban, hogy a tragikai hős harca az egyénnek az erkölcsi világrenddel, vagy az erkölcs érdekében az erkölcstelen társadalmi renddel való összetüzésből fejlődik ki.  
  Nem igy áll a dolog.  
  Mindenki, a ki magáénál nagyobb erővel áll szembe, s bukásakor belátja, hogy lehetetlen volt győznie, – tragikus bukáson megy keresztül, még akkor is, ha csak apró, napi érdekü harczról volt is szó. Más szóval: minden tragikus esemény – csalódásban lesz tragikussá; s minden csalódásban van a tragikumnak egy csomó eleme. Ugy hogy a tragikum nem valami csudálatos, csak rendkivül kiváló jellemek és tehetségek életében fordul elő: a legkisebb és legsekélyesebb élet is tele van apró tragikus mozzanattal.