
MŰVÉSZET
SALGÓ ERNŐ
: Irók és szindarabok.
Szerző [PIM]
Valamit, bár nem mondunk vele tulságosan sokat, elismerünk
Salgó Ernő
kötetbe gyüjtött kritikáiról: Azt, hogy
– legalább is a stílusukkal – valóban kiemelkednek a hebehurgyán irott gyári
kritikák nivótlanságából. Kiemelkednek: egy fejjel; egy gondolatokhoz és
gondolkodáshoz szoktatott fejjel.
Hivatkozott személy [PIM]
A könyv stilusa: az analizáló kritika hangja. Akadémikus hang;
tele mélységek után kutató, – nem mindig mély – szemlélődéssel, komolysággal
és komolykodással, nyiltsággal és elleplezett konvenciókkal; s ami
mindezeknek velejárója: elfogultsággal, itt-ott pózzal, tévedésekkel.
Salgó Ernőt
valóban érdekelték, mondhatjuk:
bensőleg, lelkileg érdekelték, a látott és elolvasott irodalmi termékek,
érdekelték és meggondolkoztatták, de tovább: a megértésig, nem mindig jut
el. Célja: az iró alakjait szétboncolni azzá, amik megszületésük előtt
voltak: gondolatokká, s az analyzis eredményéből öszszeállitani az irójuk
arcképét. Az első stációig mindig eljut. Szétbontja az alakokat (az erkölcs,
a társadalom szepontjaiból elsősorban) de az igy kapott mozaik-darabkákból
nem állitja össze az irót. Vagy legjobb esetben is nem ugy, ahogy azt
elvárnók.
Hivatkozott személy [PIM]
Különösen jellemzésénél kirivó ez
a hiba. Az ördöggel és a Liliommal foglalkozik, s a két darab lélektanából
szeretné összeállitani irói jellemzését.
„: megfigyelő –
szenvedélyből; és gondolkodó – tehetségének természete folytán...“ kezdi Az
ördög kritikáját, majd megállapitja, hogy „szinmüirói
képességének tekintetében“ darabjaiban nem „a bravuros lélektani
demonstráció“ hanem az „eleven, szingazdag és mozgalmas játék... a
legfontosabb.“ A Liliom kritikájában leszögezi, hogy a szerző „szigorubbá
vált a saját tehetségével szemben,“ szóval bizonyos fejlődést állapit meg
szinmüirói tehetségének
kibontakozásában – és evvel aztán be is fejezte szinmüirói
pályafutásának jellemzését. A többi
kritikáját nem adja. Holott, véleményünk szerint, ép az ezek után következő
szinmüvekben volna alkalma kimutatni a kritikusnak: ki volt, mi, és mivé
pongyolásodott a szépen induló szerző, amint akarva elvetéli magából
tehetségét, képességeit a
Salgó
által is érintett
szinpadi hatás kedvéért. Vagy éppen azért hallgat a Testőrről és társairól,
hogy ne kelljen levonnia ezt a konkluziót...?
Hivatkozott személy [PIM]
Az alakok analyzálásából levont következtetések téves és hamis
beállitására legjobb példa az
Ibsen
Vadkacsájáról szóló jegyzete.
Hivatkozott személy [VIAF]
Ibsen
, a Kisérteteket, s a Népgyülölőt
fogadó botrányos viharok után azt kérdi e darabjával: Hát érdemes ezekért a
Hjalmár-féle nyomorultakért dolgoznom, kinlódnom, verekednem...?! A válasz
egy leintö, gunyos mosoly: Nem érdemes...! Előző darabjaiban elvette a
közönségétől az „éltető élet-hazugságot“ – most egy gunyos – fölényes
gesztussal meglobogtatja előttünk azt; de a guny éle visszapattan az iró
melléről, s kétszeres erővel vág a hazugságokra épült társadalom
méltatlankodva lázadozó soraiba.
Hivatkozott személy [VIAF]
Salgó Ernő
azonban mindvégig azt hangoztatja és
szinezi, hogy Hivatkozott személy [PIM]
Ibsen
önmaga és saját
igazságai ellen fordul a Vadkacsával, gyötörve és
kinozva önmagát.
Hivatkozott személy [VIAF]
Ugyan csak a tulságos mélységeket kereső szemlőlédésnek – itt
már romantikus – ellaposodását, felületessé közönségesedését mutatja a
Móricz Zsigmondot
tárgyaló két cikk. A
Sári biró-bán csak idyllszerüséget és a
„különszerü külső beállitást; az egzotikumot“ veszi észre, a Kend e a pap cimü egyfelvonásost ugyancsak idyllnek
látja és a Mint a mezőnek virágai..-ban csak a
természeti szépségeket fedezi fel, sőt tulzottan bele is diktál ilyeneket. A
Magyarosan c. kis darabról ezt a nagyon egyoldalu
szentenciát mondja: „...itt nem látjuk a természetet; de látjuk az
embereket, s ez elég, hogy a falu megértésében amazt tartsuk
szebbnek...“
Hivatkozott személy [PIM]
Ki hát
Móricz
...? mit akart és mit
adott....? Egzotikummal felcifrázott idyllt...?!
Hivatkozott személy [PIM]
Salgó
romantikus hajlandóságai különben –
dacára az olykor örömmel tapasztalható nyiltságának, világos gondolkodásának
(Hivatkozott személy [PIM]
Ambrus-cikke
, Hivatkozott személy [PIM]
Hebbel
Judithjának kritikája, a Faun
birálata) – máskor is érvényesülnek. Igy az Egyszeri
királyfit tárgyaló kritikájában, Hivatkozott személy [VIAF]
Constantin Benjamin
naplójánál, Hivatkozott személy [VIAF]
Guy de Maupassantról
szóló irásában, Hivatkozott személy [VIAF]
Bródy Sándornál
. ( Hivatkozott személy [PIM]
Bródyt
az
impressionista festőkhöz, különösen Hivatkozott személy [PIM]
Cezane-hoz
hasonlitja.)
Hivatkozott személy [VIAF]

Egyedül
Herczeg Ferenc
Éva boszorkányának kritikája az, amit csaknem minden
megállapitásában aláirunk.
Hivatkozott személy [PIM]
Végeredményben:
Salgo Ernő
könyve nem
adja teljes és megbizható képét sem a kritikus képességeinek, sem a kötetbe
felvett iróknak. Az utóbbi évtizedek irodalmi termelését, irodalmi irányait
pedig még csak hozzávetőleg sem tudnánk körvonalazni a Könyv alapján. A
kritikák egybe gyüjtését azonban (magát a tényt és nem a módot...!) még sem
tartjuk teljesen hiába valónak. Valamennyire mégis tájékoztat legalább a
felől, hogy a benne felmarkolt munkák milyen hatásokat váltottak ki
annakidején a gondolkodva olvasó, gondolkodva szemlélődő emberből.
Hivatkozott személy [PIM]