
(A LEGIFJABB KÖLTŐKNEK)
Köszöntöm , aki egy esztendős
neki-neki lendülésünk óta nagy vakságok és sok kis betyárságok után elsőnek
vetette ránk komolyan a szemét – vagy elsőnek merte bevallani, hogy ránk
vetett szemével komolyan mérlegelni kényszerült bennünket.
»Bekormozott arccal, rettentő nagy hamu alatt« látott meg
bennünke és sok fölösleges dekoráció kedvetleniti tőlünk – megpróbáljuk
kissé tisztábbra egyszerüsiteni magunkat elé.
Kritikusunk a nemzedékek törvényszerü egymásra következését
kulturában és művészetben a piraeusi fáklyaversenyekkel példázza és igy
kiált föl: „Hol vannak a huszévesek?“ Nem találkozott velük [nem, egész
máig] pedig tudta, hogy „docilis arccal, magukba titánkodva ott járnak el az
ablakai alatt.“ Ezekre a naiv ablakba pislogókra panaszkodik s aztán egyszerre elénk önti panaszait,
akikkel a Nyugat eleven és lehiggadt tizesztendejében először találkozott
szemtől szembe. Lemért, analizált, kritikai konkluziót vont le a
müvészetünkről s engedelmével most mi is ezt a metódust fogjuk követni
bizonyitásául annak, hogy tőlünk való
elkedvetlenedésének nem csupán mi vagyunk az okai.
Az első csomónk, amivel meglöktük: a
programm. A magunk javára mindjárt lejegyezzük, hogy ezt a programmot nem az
uj lapok szokásához hiven az első számunkban
adtuk, magunk által sem át nem értett publikum csalogatónak egy
mutatványosbódé bámulásához – hanem a tizedik számunkban teritettük
olvasóink elé, vagy az uj költők elé, akiket elég jól sejtettünk az
ismeretlenségben. A programmot erőnkhöz képest már tiz számon át
dokumentáltuk, tehát kellett, hogy megszerkesztésekor át is értsük azt.
Csodálkozunk, hogy , aki szintén át tudta
érteni tőlünk s a Nyugat oldalain akkora kitartással magyarázza, egészen más
eredményre jut vele, mint mi. Azt hisszük az egészet még sem értette meg
annyira, mint ahogy azt ő a mi rovásunkra is állitja! Azt mondja: a programm
recept. „A recept, mint minden külső irányozás, csak ártó hatás lehet.“ „Az
Ujat és Nagyot, ha valóban nagy tehetségek, meg fogják valósitani ugyis:
recept szerint soha sem valósítható az meg.“ Valóban igaza van! De ezt a
tanácsot már sokszor kiosztották s nem mindig azoknak, akik rászolgáltak – s
talán most sem azoknak.
n

1. A Tett programmjának a hangsulya nem a müvészi produktumon,
a megcsinálás hogyanján van, [annyira sem, mint ] hanem
a művészen, mint szociális emberen!
2. A témakör esztétikai korlátok nélküli kiszélesitése. Az
erőnek és akaratnak, mint az egyetlen maradandó művészi abszolutumnak,
megismerése és érvényesitése!
3. A által nagyon fájlalt
technikai részről pedig csak ennyi: A megcsinálás hogyanjáért ne kukucskálj
be a mások ablakain!
Ennél semmivel sem mond egyebet a mi programmunk s ez nem
recept, még kevésbé demagógia. Igy velünk szemben fiatalokat
intő metódusát is programnak vehetjük. „Tehetséges iróra vall, de még nem
elég az izlése.... a technikája... az életet nem ismerheti még... érni,
üllepednie kell“... Programm ez is, csak jóval hüvelykszoritóbb, mint a
miénk. Ahelyett, hogy a született fenyőt a pálmaházban óhajtanánkmegnemesiteni, kint a hegytetőn akarjuk rácsurgatni az
éltető napot. Programmunkkal értelmi ugródeszkát akartunk adni az uj
generációnak, akinek, épen azért, mert nála már törvényszerüleg megtörtént a
„hagyományos asszociációk“ beidegzése, semmi szüksége nincs az élet
tapasztalatok „gyüjtésére“, a meglevő formák föltétlen végigcsinálására.
Mint müvészek onnan ugorhatnak, sőt kell nekik tovább ugraniok, ahol az
előtte járók elé születettek.
A mi programmunk egy végtelen sikot húz a fiatal költő lábai
elé, mondván: „no, fuss ki a világból, ha van hozzá merszed és erőd“ s
drótsövényt állit a háta mögé. programmja [vagy
esztétikai kritikája, vagy időbeli előjoga, vagy nem tudom mie] rettentőn
kigödrözött lépcsőkoloszust állit az uj költő elé s mondván: „hát lássuk, ha
csakugyan jó inaid vannak a csikói kedvhez, mászd meg előbb ezt a
tapasztalati golgotát“ és jó puha ágyat nyit a háta mögött arra az esetre
„ha netalántán meggondolná magát a bohó“. – Hogy kritikusunk mért gondolja
azt, hogy a mi okoskodásunkkal szemben az ő okoskodásának van igaza... azt nem tudjuk.
A tecknikáról szólván a képzőművészetre is
átutalja figyelmünket. „Az idők uj arcát énekelni“ mondja ,,ahoz ép oly
kevés a lelkesedés, mint megfesteni egy ily arcot a festőnek. „Vajjon, hogy
tudna egy arc valóságához férkezni a festő, ki a rendelkezésére álló
eszközöket és mesterségének százados technikáját elvszerüleg még csak
megismerni sem akarja.“.. Igy áll ez a festészetre? Kérjük , nézze csak át a négerek plasztikáját
és az egész primitiv festők képeit – minden technikai készség nélkül is
mennyivel inkább fogták meg és juttatták érvényre azok az arc karakterét,
tehát modelljük leglényegét, mint a mi „technikai eszközökkel“ rendelkező
Vadász Miklósunk
. Sőt a „százados
technikai eszközökkel“ rendelkező
Mackart
is csak
szép képeket festett: kinek, kinek. – A „százados technikai eszközök“ még
másod sorban sem teszik a művészt
Hivatkozott személy [VIAF]

Primitivek. És ezalatt a jelző alatt beszélhetünk a Szabad
Versről és a kompozicióról is. Az előbbiről, mint a Tett „ideáljáról“ a
másodikról, mint olyanról, amit a Tett-ben „teljesen elvetettek.“
1. Régi igazság, hogy abszolut szabadság nincs, – tehát az
abszolut szabad vers sincs. Amint az emberi tudatnak
szörnyü erkölcsi béklyó „szabadságának“ teljes megérzése, ugy a müvész
fantáziájából önálló életre kivánkozó viziónak is leghatalmasabb ellensége a
megadott formaszabadság.
2. A laikus által ugy nevezett szabad versforma, szerintünk a
legkomplikáltabb forma – a lényeg formája! A szabad vers formáját épen a
belső struktura adja; az adódó téma, életdarab tudatos centrumba lökése
alakitja a vers szemmellátható külsőségeit.
A két pontban ezt akartam adni, hogy a Tett szerkesztője
szerint [ engem gyanusit a
fiatalok megrontásával; a magam módján meg is teszem azt] a szabad versnek
van a leggazdagabb és egyben leglebirhatatlanabb formája s hogy ez a forma
soha sem a priori jelentkezik, hanem mondani valóról mondani valóra a vizió
pszichikális és fizikális egy pontba szoritása, vagyis a Tett-nél „elvetett“
komponálás szüli meg. Vagy beszéljünk arról, hogy mi a kompozició?
Mondatokban magyarázkodás helyett és azért is, hogy mi is hivjuk
segitségünkre a képző müvészetet: szives figyelmébe
ajánljuk több uj festővel egyetemben
Kandinszky
vásznait, ahol az „értelem és komponáltság“ hiányában épen a pszichikai
értelem és a nagyszerü kompozició dominálja a képet. De ettől a nekünk is jó
szolgálatot tehető utalástól függetlenül is tudatossággal állitom szemben, hogy a mi szabad verseink a
lehető legszigorubban megkomponált egészek és épen ez a komponáltság
választja el őket Hivatkozott személy [VIAF]
Walt Whitman
szabad verseitől.
Hivatkozott személy [VIAF]
Walt Whitmannal
valljuk a
rokonságot, [sőt azt is tudjuk, hogy 1819-ben született,] de ő még sokkal
inkább az intuició rabja volt, impresszionista, sem hogy mesterünknek
fogadnánk el.
Hivatkozott személy [VIAF]
Walt Whitmantól
is csak annyit
tanultunk, mint amennyit jó eszünkkel minden nagy költőtől el kellett tanulnunk – mert hiszen kulturszomjusága mellett mi sem a dühöngő analfabétaságot akarjuk
visszaerőszakolni a világra.
Hivatkozott személy [VIAF]
De ha nagyon sokaknak az az igazság, hogy a verset, mint
művészi produktumot legnemesebben a sorok mértéke, az ütem
egyöntetüsége a melódika finomsága, a rimek pontos glédába állitása
és más ilyen verklibe foghatóságok jelzik – ugy mi lemondunk versfaragó
titulusunkról s verseinket a magunk és olvasó barátaink részére, szerényen
csak költeményeknek fogjuk nevezni. – Költeményeknek, melyekben a jó és
jóakaratu szem, sok egyéb értéken kivül, a poétika és stilisztika
szentszereit is megtalálhatja.
Költeményeink [mikor többes számban beszélek még a Tett
körében is a legmegszoritottabban értendő] fémjelzője nem a végtelen
sorhosszuság, hanem a: koncentráció! Egy tömeggé
koncentrálása minél gazdagabb témának, zenének, plasztikának és
expressziónak.
A harmóniáról. szemünkre veti, hogy
harmóniátlanok vagyunk. „A Tett propagandája: valóságos irodalmi anarchia.“
De egybe ezt is hozzá teszi: „Ne áltassuk magunkat – anarchia a mai
ifjuságnak csakis rokonszenves lehet.“ Ezzel az őszinte tovább gondolással
nagyon megkönnyitette a magyarázkodásunkat. Hiszen már maga az a szó, hogy
harmóniátlan: az egyéni érdekeken kivülesve tarthatatlan.

A harmónia: a létezés, a minden, a világ belső és külső élete.
A káoszt csupán az érdekeltek ismerik. A semleges alanynak csak harmóniát
találunk a szótárában.
S ha mégis van harmóniátlanság, mért föltétlen rokonszenves az
a mai ifjuságnak? Mert a mai olvasó fiatalság csakugy a XX-ik században él,
mint a mai költő-fiatalság. Az ő életlátásuk, érzés és gondolat világuk
nyilván a legszorosabb testvér a miénkkel s csak anyiban különböznek tőlünk,
hogy gondolataikat, vizióikat nem tudják formába önteni. Profánul: az ő
kritikájuk körülbelül, ugy viszonylik a tegnapi
kritikuséhoz, mint egy kávéházóriás levéleményezése a tegnapiak és maiak
szájából. Az előbbi szidja, mint fülsértő, idegbontó kaosz elől méla, kis
otthonába menekül, a másik pedig ott üti agyon a napjait, valósággal éltető
eleme a büzhödt modern aréna. Hogy nem jól van ez igy? Nem tehetünk róla. A
méla, kis otthon felé pedig nem is akarunk tenni róla! Ez egy
társadalom-fejlődési processzus, (az az csak egy kicsiny a hasonló sok
közül) ami feltartóztathatatlanul nyakára lép a szent
éldelgésnek, megbontja a családi élet boldogságát és ami a fiatal
költőket sem hagyja érintetlenül. Amennyire kaosz tehát valakinek egy pesti
kávéház, vagy egy alföldi vásár, (milyen gyönyörü harmónia mind a kettő)
annyira kaotikus a mai egész élet és annyira kaotikusak vagyunk, mi nagyon
kevesek a Tett költői közül is. S ezt nem is szégyeljük, söt bevalljuk, hogy
azt a nem kis erényünket, amit is elismer, hogy uj
témakört, forróbb, élettel lelkesebb mondanivalókat hoztunk a költészetbe,
ennek a makacs árellen-uszásnak köszönhetjük.
Nem rég vettük észre, hogy pórusaink már majdnem összenőttek a
nagy illemben-üldögéléstől. A pálmaházi hangulatok helyett, fiatal
fenyőmagunkat most kigyökerezzük a napra: dagadó erővel és az égig
akarással.
Hogy lapunk cime „A Tett“ nem is olyan új, mint mi hisszük?
Mi, mint a legkisebb ötletünkkel, soha nem is hivalkodtunk vele! De egész
szeliden mondva: emlékszünk rá mikor a Nyugatra, mint cimre, szintén mondtak
hasonló vádakat s igazságuk –
fölösleges igazság volt!
Még azt is ki szeretném korrigálni, hogy tévedésből sem vagyunk kimondottan szimultanisták és semmiféle
isták és izmusok nem vagyunk és uj irodalmi iskolát sem akarunk csinálni,
csak a jó szó átértékelésében jó költők akarunk lenni,
az az jó költeményeket szeretnénk a legifjabb olvasó generáció elé adni. És
bizunk az akaratunkban, mert az előttünk futók s a már pihenésre fáradtak
kezéből mi is átvettük az örökégő fáklyát s csak az a különbség közöttünk,
hogy mi más felé érezzük a célba vezető utat, mint ők és más, szinesebb,
gazdagabb hangszereléssel akarjuk kidobni magunkból azt ami müvészet.