
IMPRESSZIONIZMUS
BERNARD SHAW
Szerző [VIAF]
n
(Angol)
n
Singer Henrik
: Világnézet c. cikkének
folytatását következő számunkban hozzuk. Hivatkozott személy ???
Abban az időben, mikor főleg festmények birálásával
foglalkoztam, az impresszionista mozgalom létéért küzdött Londonban;
szivesen támogattam, mert a felfokozott megfigyelés végeredményét és
követőniek erős tudatosságát láttam benne, valóban az volt a rendeltetése,
hogy a festményeket megjavítsa, különösen azáltal, hogy a konvencionális,
általában elfogadott, ideális stilus helyébe a természetesen megfigyelő,
reális stilust helyezze. Az eredmény teljesen igazolta állásfoglalásom
helyességét. Emlékszem, mikor
Whistler
abból a
célból, hogy a közönséget ama kvalitások megfigyelésére kényszerítse,
melyeket ő vitt a festészetbe, egy szándékosan nyers vonásokban tartott
leányfőt állított ki, mert tudta, hogy abban az esetben, ha az angol
nyárspolgár egy nőnek arcképét határozott vonásaiból felismeri, egyszerüen
csak azt nézi benne, vajjon csinos-e vagy sem, a képzeletében élő kedves
képet revelálja-e vagy sem és elhalad mellette anélkül, hogy a művészi
kivitelnek ama kvalitásait, melyek a rajzot értékessé teszik, meglátta
volna. A kritikusok részére azonban könnyebb volt kifogásolni az arcnak
elmosódottságát, mint szokatlan különcködést és tanácsokat adni Hivatkozott személy [VIAF]
Whistlernek
, akiről úgy irtak, mint Jimmyről,
mintsem kitalálni, hogy tulajdonképpen mi is volt a művész szándéka. Több
évig tartó erős propagandára volt szükség, amig az emberek végre természetes
dolgoknak fogadták el a festményekben az impresszionizmus által hirdetett
elveket úgy, hogy végül a buzgó képtárlátogató, mikor szemtől szembe állt
Hivatkozott személy [VIAF]
Bouguereau-nak
„Leány a
búzaföldön“ cimű képével, nem tudta többé azt természetesnek elfogadni, mert
első pillantásra látta, hogy a lány eredetileg műteremben állt, mint a házi
ügynökök szokták mondani: ,,jó északí világításban“ és a búzaföld csupán
konvencionális becsapás. Műkedvelőink nevelésének haladása annak
tulajdonítható, hogy állandóan olyan képeket állítottak ki, amelyek – mint
Hivatkozott személy [VIAF]
Whistler
kivakart fejü leánya – inkább
kézműves mesterségek propagandája volt, mintsem tökéletes művészi alkotások.
De abban a pillanatban, amikor Hivatkozott személy [VIAF]
Whistler
és
pártja a kereskedőket és a festőegyesületeket ilyen tanulmányok kiállítására
kényszerítették és hozzászoktatták a közönséget, hogy elfogadja, amit
kezdetben abszurdumoknak tartott, megnyilt az ajtó az igazi képtelenségek
előtt. Nagyon nehéz jól rajzolni, vagy festeni: nagyon könnyü a papirost
vagy a vásznat úgy bemázolni, hogy az emberek azt higyjék, hogy az kép. Sok
ilyen értéktelen holmit produkáltak, állítottak ki és tűrtek meg, amikor a
közönség nem látta a külömbséget a mázolás között, amelyben anilin-árnyékok
voltak és Hivatkozott személy [VIAF]
Monet
tájképe között. Nem mintha annyira
jóknak tartották volna a mázolásokat, hanem mert azt hitték, hogy Hivatkozott személy [VIAF]
Monet
épp olyan nevetséges, mint ezek a
szörnyszülöttek.
Hivatkozott személy [VIAF]

Hangosan megmondani azonban nem merték a véleményüket, mert
rájöttek, hogy a jól itélő emberek
Monet-t
nem
tartják nevetségesnek.
Hivatkozott személy [VIAF]
De az egyszerű csalókon kívül voltak bizonyos lelkes és
becsületes festők is, akik abnormalis képeket festettek, mert abnormálisan
láttak. Az én látásom, szemészeti értelemben, történetesen normális, azaz én
szabad szemmel úgy látom a dolgokat, mint ahogyan a többi emberek csak
szemüveg segítségével látják. Vitám volt egyszer egy festővel, aki egyik
képét mutatta nekem, melyen egy csinos nőnek ajkai közül úgy csillogott elő
a fogsor, mint a szűzi hó. A festő arra oktatott, hogy nem szabad a látásra,
hanem a tények vizsgálására biznunk magunkat. „Ha ön egy személynek a
szájára tekint – mondotta – nem látja a fogazatban a tagozódást. Amit ön
lát, az csak egy fehér, sárga, vagy gyöngyházszinű csík, aszerint amilyen
szinű fogai vannak az illetőnek. De miután mint anatómiai tényt tudja, hogy
az egyes fogak között tagozódás van, a rajzon azt vonásokkal fogja
kifejezni. Ez éppen olyan, mint az önök kritikája stb. stb.“
Nem hiszem, hogy elhitte nekem, mikor kijelentettem, hogy ha én
egy fogsorra tekintek, nem csak a fogak tagozódását látom, hanem valóságos
alakjukat is kőrvonalaikban és formázottságukban, ha még annyira is
tisztában vagyok általános szinével. A legkiválóbb impresszionisták közül
néhányan nyilván nem látták oly pontosan a formákat, mint amennyire
észrevették a szinárnyalatokat; és miután amúgy is sok utánzás van a
művészetben, csakhamar seregestől voltak fiatal festők, akik jó és jól
meglátott tájképeket festettek, vagy olyan modelleket, akiknek félig csukott
szája, vagy többé-kevésbbé kancsal szeme volt, mert az, amit láttak, előttük
úgy tűnt föl, mint kedves mesterük képe.
Az impresszionista mozgalom továbbá odavezetett, hogy kezdték
alaposabban vizsgálni a levegőt is, amit addig általában láthatatlannak
tartottak, holott nagyon ritkán volt az; ez vezetett a világos és sötét
között lévő viszony megállapításához, melynek helyességétől a valóság és a
hatás függ. A megállapítás a különböző, fényben jól látható szineknél nagyon
nehéz volt, de aránylag nagyon egyszerű volt homályos helyeken, hol a fény
hiánya az összes szineket a barna vagy a szürke különböző árnyalatú
tömegeire olvasztotta össze.
ennélfogva valóban jótékony
és progressiv, de semmiesetre sem egészségtelen és dekadens mozgalom volt.
Whistlernek
Sarasate képe, mely a maga nemében mestermű, Hivatkozott személy [VIAF]
Holbeinnak
valamelyik portréja mellett közönséges
tanulmánynak látszik; azok a kis szinfoltok, amelyekkel néha a női modellek
képeit diszíti, intarziának, mozaiknak vagy ékszereknek látszanak, de azért
sohasem primitív természetűek. Tanítványai sötét interieurőket vagy olyan
alakokat festenek, melyek látszólag szenes pincében voltak, bámulatos
finomsággal és hűséggel, míg teljesen képtelenek zöld fát, vagy kék eget
festeni, még kevésbbé oly világos és szines interieurőket, amilyenek
Hivatkozott személy [VIAF]
Peter de Hooghe
művei. A közönség
szeme és nyárspolgári izlése természetesen képtelen volt e szinek és értékek
megállapítására. Az impresszionizmus Hivatkozott személy [VIAF]

Igaz, hogy azért mázolások kiállítására vezetett, olyan
mázolmányokéra, amelyeknek kiállítására maguk a festők sem gondoltak soha;
elárulta ama festőknek látási abberrációit is, akik a régi akadémiai vonalak
közőtt elrejthették volna hibáikat, azzal, hogy a tárgyakat (pl. fogakat)
úgy festik, ahogyan létezésüket tudják, nem pedig úgy, ahogyan látják.