
INTIM SZINPAD? ...ARÉNA?
I.
Hogy a mai szinpad, minden kényelme és szcenikai csudája dacára
sem felel meg azoknak a követelményeknek, miket vele szemben a dráma
támaszt, mi sem bizonyitja jobban, mint az utóbbi évtizedek tapogatózó
kisérletei:
Reinhardt
arénái , s a tucat számra születő és bukó intim szinpadok.
Hivatkozott személy [VIAF]
A legnagyobb térben, s a legkorlátlanabb időben – az életben –
végbemenő történéseknek minél tágabb teret nyujtani, ahol az emberi szó,
emberi gesztus megtalálhatja viszhangját – ez az egyik elv. Vele szemben a
másik: belesüriteni az életet néhány letompitott decrescendoba, néhány
kisivelésű mozdulatba, s ezt a szinpadmüveszet prizmáján keresztülszürve úgy
adni, a csekély számu hallgatók elé, hogy az a hozzájuk tartozandóság
érzetét keltse bennük...
Túl a két kisérleti szinpadon még él, sőt túlhangosan él, a ma
szinpada; de élete – s ez mindinkább bizonyossá válik – márcsak a megszokás,
s a jobb hiányának morzsáiból táplálkozik, ha drámáról van szó. Saját
erejéből legföljebb csak operette hangulatok, kabaret illuziók kiváltására
képes. Drámai ereje elfoszlott széteső hangulat-akusztikájában; a drámát
nemcsak, hogy ki nem fejezi; olykor nevetségessé is teszi.

II.
A drámai megérzés édes testvére annak a kegyetlen, reszkető
gyönyörnek, mely lázzal öntötte el Nero arénájának, vagy a spanyol
bikaviadalok közönségének agyát. A különbség mindössze csak az, hogy a mi
gyönyörérzetünk hátterében ott lappang, a félig megnyugtató, félig
kiábránditó tudata annak, hogy mindez játék csak, szó, póz, festék.
Nem a fájdalom kéjét, csupán ügyes, vagy kevésbé ügyes
arcjátékot; nem vért (lelki sebek állati vérnél pirosabb vérét) csak festett
vizet; s nem az emberi test erőtől duzzadó izomzatának korlátlan
térbelendülését, csak betanult gesztusokat látunk.
S mihelyt előtérbe lép az élvezet gyönyöre mögül ez a tudat:
vége mindennek; illuziónak, drámai megérzésnek, drámának. Pedig – számtalan
tapasztalás keserüsége emlékeztet rá mindnyájunkat – a legparányibb külső ok
is elegendő az illúzióval elringatoitt tudatunk életre ráncigálására.
Azt hiszem, ez volna (és egyedül csak ez!) a szinpad hivatása,
kötelessége: minél teljesebbé, minél emberibbé tenni a
drámai megérzés lehetőségét; azaz minél inkább kiküszöbölni azokat
a tényezőket, melyek kerékkötői a drámának.
III.
Igy – elvben, papiron – úgy tünik fel, hogy nem szabad
megfeledkeznünk a szinpad megválasztásánál arról sem, hogy milyen drámával
állunk szemben.
Természetesnek látszik, hogy a széles lendületü ógörög, a
hatalmas koncepcióju
Shakespeare
drámáknak inkább felel meg a Hivatkozott személy [VIAF]
Reinhardt
arénája, mig viszont pl. Hivatkozott személy [VIAF]
Ibsen
kevés szereplőjü
lélekdrámáit sokkal közvetlenebben érzékelhetjük a kisméretű, félhomályban
uszó szinházakban.
Hivatkozott személy [VIAF]
Pedig eszünkbe juthat: mi történnék, ha
Wedekind
, Hivatkozott személy [VIAF]
Hauptmann
drámák jelennének meg az aréna
porondján, vagy ha a Gábler Hedda lelki csudái bilincselnék le egyszerre
ezer és ezer különböző vágyu ember lelkét?..
Hivatkozott személy [VIAF]
És Antigone fájdalmának miért kell föltétlenül a térnélküli
űrben megnyilatkoznia? A Nóra fájdalma nem oly nagy, oly emberi, oly
fenséges talán, hogy annak elég a kisméretű szinpad is?..
..Antigone, ugyebár, szemben (hogy nála maradjunk) Norával,
nem egyedül jajjong: vele sir, üvölt a tömeg, a nép; lelki indulatainak
megszázszorozódott viszhangja. Neki tehát valóban szüksége van az aréna
korlátlanságára. De viszont – kérdezhetjük – kié hát akkor a részvétünk? ki
az, aki felköltötte bennünk a drámai megérzést? Antigone az egyén,
szenvedéseivel, lelkével, vagy a kar – torkával?...
Ha az Antigone (vagy Oedipus) fájdalma valóban csak a tömeg
fájdalmában képes érvényesülni, úgy kár minden idegekre menő, művészietlen
törekvésért. De ha a hős önmagában is tragikus, (mint Gabler Hedda) a kar
szereplése csak igazolja az arénát.. Az aréna pedig a túlzásokat.
IV.
Az intim szinpad mellett igy érvelnek A szinpad és nézőtér
kicsiny volta inkább juttatja szóhoz a dráma finomabb, mélyebb tónusu
hangulatait, mint a nagy szinpad s ezáltal nemcsak a közönségnek tesz
szolgálatot (amit a közönség szempontjából el is ismerünk) hanem a dráma
értékét is növeli. (ebben nem hiszünk.)
De!... nemcsak az a művészi, ami a lelki finomságokban
nyilatkozik meg. A művészet határai túlmennek a végtelen tér, az őserővel
megnyilatkozó nyers emberi erő, épen nem intim hatásokat szülő
birodalmába.
És ne feledjük azt sem, hogy a müvészet első, s legfontosabb
kelléke: az igazság és őszinteség nagyon könnyen elkallódhat az intim
hangulatokra pályázó beállitás fondorlataiban.
Megéri e az intim szinpad eszméje, egy két előnye azt, hogy ily
veszélyeknek tegyük ki érte a művészetet?
Nagyon félő, hogy az, aki ilyen kisérletekbe bocsátkozik,
könnyen az intim szó polgári értelmébe fullaszthatja
művészi intencióit s könnyen magával ragadhatja közönségének intim alapon szentimentális, romantikus hangulata,
izlése!...
V.
A szinpad kérdését végleg eldönteni elvben, papiron nem lehet:
a gyakorlat rácáfolhat legkeményebb érveinkre is. Kisérletezni kell, illetve
szélesebb mederbe terelni az eddigi hiányos, félős kisérleteket. És meg nem
ijedni konvencióktól, esetleges furcsaságoktól.
A megmutatkozó eredményekből majd eldöntheti, akinek még
kétséges, hogy: intim szinpad-e, vagy aréna?...
–