Nem mellőzhetjük el hallgatással ezt az első futurista-izű
magyar regényt, nem annyira a tartalma, mint inkább a formabeli ujság
keresése miatt.
A »Szenvedő ember« egy kissé édeskés filantrópiájú indus
herceg: Krisnátó, aki egy hét alatt végigéli az iró szerinti egész emberi
életet: a vallást, a szerelmet és a politikát. Ehhez a három pillérhez aztán
egy csomó, sok helyütt Jókai-féle naivitással elképzelt,
(különösen ha hozzávetjük, hogy egészen közeli időről; 1848-ról van szó!)
zilált társadalmi, technikai és művészeti fantasztikum ragaszkodik: ujabb
vallás-reformáció, a paroxizmus mesgyéjén járó általános mazochizmus,
szerelem-gép, szikra-távolbahalló, hő-gép, programm-zene, kinai-indiai
háboru stb.
A széteső képeket valami kevéske egységbe csak a protagonista
alakja fogja, azzal a csupasz ténnyel, hogy mindegyiken rajta van. Krisnátó
„akinek a gonoszság elpusztitotta minden reménységét“ s aki »nem fog tudni
többé soha szeretni« elpottyan, mert „az élet minden nagy indulaton
keresztülgázol“ s ez egyúttal tragikumának a morálja. Ilyen
rosszszaguságokat bizony egy nem-futuristának sem szabad már szóba csurgatni
s ezért a kipécézés!
A regény külső formájára régi szemmel, hermafrodita: se nem
vers, se nem próza. De mindegy az, mert záporosan a tartalomhoz illő: ő
futtatja a történést mozgókép módjára. Hibája, hogy egyhangú! Kevés
kivétellel egyazon ütemezés szabad véges-végig a rövid, ütésszerü mondatokon
s gyanúm, hogy ebben a
modorosságban a könyv irója, kezdő merészségétől elgyávultan, valami
hagyományos formai szintézisre gondolván, tudatosan buggyant el. Annál rosszabb! Sutra már egyszer a
kivénhedt forma-hagyományokkal! Nemcsak mert kivénhedtek s utáljuk a
notórius izüket, hanem mindenekfelett mert hazugok és butául egyszerűek!
modorosságban a könyv irója, kezdő merészségétől elgyávultan, valami
hagyományos formai szintézisre gondolván, tudatosan buggyant el. Annál rosszabb! Sutra már egyszer a
kivénhedt forma-hagyományokkal! Nemcsak mert kivénhedtek s utáljuk a
notórius izüket, hanem mindenekfelett mert hazugok és butául egyszerűek!
A ma sokrétű iró-embere nem folyathatja magát régszántott
barázdákba s kell, hogy minden
hagyományt minden drasztikummal törjön
szét!