MŰVÉSZET
Nehéz dolog arról jó kritikát írni, akit nem szeretünk, de
nehezebb kritikát, jó kritikát írni arról, akit elismerünk bár idegen a
részünkre. A Bübájosok szerzője az utóbbi klasszishoz tartozik.
Alakjai apró gesztusu, legtöbbször beteg emberkék, akiket az
élet meglegyintett az útjukon és egyensúlyt vesztve egy pillanatra
felébrednek az élet ízéből: a nékük narkotizáló
munkából és megindulnak holdkórosan – bübájosán – az uj utjukon, a milliók
szürke bukdácsoló utján, hogy bizonykodjanak: ilyen szürkén excentrikus és
bután fájó az élet.
Ilyen becsületes – szimpatikusan beteggé lett egyének belső
lelki életét rajzolja meg az iró és lelkiismeretesen vigyáz arra, hogy
alakjai kivétel nélkül a fennálló társadalmi és erkölcsi, illetve hatalmi
törvények legszükebb keretén belül mozogjanak. Kár. Ez a polgári hűséggel
való ragaszkodás a beteg, esetlen kis figuráihoz kizár minden nagyobb
emóciót, sulyosabb, komolyabb problémákat, amihez pedig egy kis
nekiugraszkodással az irónak tehetsége és ereje is volna.
Bánt, idegesen bánt az, hogy az irásai szelidek, majdnem
szepegők és a fájásai alól is előtolakodik valami örökös keserüen félénk
letargia. Bánt, hogy történései nem bántanak senkit – az olvasót sem, talán
még a maguk alanyát sem. Ha jó polgár lennék, azt mondanám: ez kell, mert
szórakoztat. Irásai legtöbbször objektiven imressziószerüek, a felületen
mozgók és a dolgok pszihéjét is felbontatlanul, konturokban, vázlatosan
adják.
Itt-ott röviden kicseng ugyan egy mélyebb motivum (Verpeléti,
Horoskop.) Megérzi az emberek sorsukban való szenvedni szeretését, de a
foncsoros üveg, amit egy pillanatra eléjük tart, törött, homályos – talán
legbiztosabban igy mondom: játékos. Nem kivánja a vére, a gesztusa a célt.
Néha szimbolista akar lenni, de ilyenkor (X ..
kalandornő) az irása kényszerűsége viszi csak, kiesik még a máskor biztos
stilusából is, ugy, hogy a végén nem hogy a szimbolumot, de sem lehet megtalálni. Legtökéletesebben
a gyermekalakjait tudja megélni (Kék gyász, Amália) de a legszebb, legjobban
megépitett pszihológiai dolga a „Bolond Magyar“.
Formaszerkezete biztos, azonban lehetséges, hogy épen ebből
folyik az, hogy kevés szine van, belső ritmusa és zenéje meg ugy szólva
semmi. Nagyon kevés a gondolat, vagy eszmekompoziciós készsége is.
Bár feltétlen el kell ismerni müvészi voltát, azonban amig a
szórakoztatásnál kevéssel magasabb értékü játékos gesztusait nem váltja
komoly (magával is!) verekvő munkává – addig mint
művész – igazi értékü művész – csak panaszkodni, panaszkodni, panaszkodni
foghat.
Koszoru
Ferenc
Szerző ???