
MŰVÉSZET
»Dicséret dicsőség«
cimű könyve alapján irodalmi kritikát adni, meddő fáradozás lenne. Már első
fellépésekor megsejtettük – s ezt későbbi versei meggyőződéssé erjesztették
bennünk – hogy nem költő, nem lirikus egyéniség.
Mig a „holnap“ emberét kereste, egy homályos viziókban élő
páralény képezte költői apotheosisét. Versei nem az akarati
megnyilvánulásból átéléssé izmosodó impressziók szükségszerü kibugyanásai,
hanem a mesterséges túlfűtöttség erőszakos explosiói. Sohasem érezzük bennük
azt, amit világra akarnak heviteni: az életet magát. Ebből a „misztikus“
alaktalan világszemléletből esik azután lefelé, egész a mostani könyvéig.
Eme pszihikai stádiumban a működő erők centrális kiindulópontja nem az:
Ember, hanem a meglévő törvényszerüségek és a szerves életet alkotó tényezők
elhelyezkedési lehetőségei válnak emberré!
Átélés... impressziók... világszemlélet... Bizonnyal, volna legtöbb oka a csodálkozásra, hogy
e fogalmak versei tárgyalásánál felszinre kerülnek.
Mikor az élet szubsztanciális értékei: az emberi hús és vér, a
talán már beteljesülésbe lendülő igazságok harcosai – a szemlélkedési
perspektivájuktól távol eső – nemzeti küzdelmek gigantikussá nőtt sirjában
dermednek; mindennek a szomoru temetésnek zokogó
hangjait, az ujságolvasó legendás reminiszcenciáiból fakadó nyúlós, ragadós,
kigondolásaira váltja át. Az ebédutáni jólakottság zsiros érzéseiben
született versek ezek s olvasásuk közben átömlik belénk és folytatódik, az
emésztés kinos processzusa.
A kötet minden verse egyedül azzal a technikai célzattal
készült, hogy a bombasztikus frázisok és áttetsző fogások árán is, az
elérzékenyülés fanyar csapadékát váltsa ki olvasóiból. Mi valódi
szomorúságot csak egyszer éreztünk e versek után és azt is: a megcsinálójuk
iránt, aki ilyen munkával járul hozzá a magyar irodalmi termeléshez.
Úgy látszik
ebben a könyvében már megtalálta egyéni
súlypontját: a frappáns pointekből összeácsolt kabaréműsor
napszámosát.
„Az yperni Krisztus
előtt“ cimü füzetkéje kis csecsebecsék gyüjteménye. Van köztük háborús is,
meg más is. Minthogy állandóan, csak igen kevés témával pepecsel, egy-két
verse letárgyalásával tiszta képét adhatjuk mesterkedésének.
Primitiv poezise lényegét az „Ajánlás“ cimü bevezető vers
foglalja össze. Durcás haraggal „ Üvöltő orkán
orgonájának “ kereszteli el a mai költészetet és megható
optimizmussal reméli hogy: Elaggott halottsiratók! Nézzetek csak jól bele, abba a szivrejtekbe,
és meglátjátok, hogy nincs ott már semmi sem. „Túl az Óperencián“ cimü
verse, egy csodálatos archaikus jelenség. Ilyen kis jóhiszemüséget már
nagyon, nagyon fiatal emberektől is rég nem olvastunk. Szeretném egészében
ideállitani ezt a gyermekek képeskönyvébe kivánkozó csengő-bongó versikét.
ebben melankolikusan közli olvasóival a
„Győzelem, Gyász, a Mámor, a Halál“ elől, egy „Noé uj szent választott
hajóján“ az Óperenciákon túl eső „tisztult világba“ való vágyakozását. A
»halál trombitál« cimü fantazmagóriában kristályosodik ki háborús
világnézete, amit a serdülő leánykák egyszerűségével igy fejez ki:
»Az óriás Rém kaszált és trombitált« . És mindezeket
egy felnőtt ember irta! E tizévenaluliaskodásokból azután kijelölhetjük
helyét is a
felforgatók hierarchiájában: ő a kis város szűk
látókörü, tavaszébredést, első szerelmet éneklő impotens dalnoka.
Wirkmann
Imre .
Szerző ???