
POLITIKA? MŰVÉSZET?
„A Fiatalok öt év előtti első tömörülésének demonstrativ karaktere volt. Uj piktori eszmék propagálását határoztuk el és amaz intenciók nyilvánosságra juttatását, melyet fiatalos hévvel magunk is hittünk és a melynek a győzelmét, teljesülését magunk is óhajtottuk. – – – – – Természetesen öt év sok dolgot máskép formált, mint eleinte hittük. Mindannyian az egyéniség szentségére esküdtünk, uj szenzációs interpretációkra törekedtünk, ezek helyett ma, ha szabad ezt a szót használnom, akademizmus felé törekszünk – – – –“.
Ezt a néhány sornyi idézetet, mint a „magam sem tudom mit
tegyek“ csimborasszóját a „Fiatalok“ katalógusából irjuk mondani valónk elé
– azért, hogy a tárgyhoz kéretlen hozzászólásunkat nemcsak egy szűk kávéházi
kör, hanem a nagyközönség előtt is jogosnak igazoljuk. Nem rosszmájuskodunk
és nem kuliszatitkok körül kereskedünk. De ha a „Fiatalok“ egy terembe
zsufolt képeit végig néztük s mint objektiv szemlélők, ha müvészetük minden
időszerütlen passzivitását a festők jótakarása nevében elfogadhatónak
tartanánk is, a kis csoport fölkinálkozó politikájába, mint a
művész-progresszió keresztfájába kénytelenek vagyunk belebotlani.
Politika. Ez a legszembeugróbb (és minden más kifogást igazoló)
pont, ahol a „Fiatalok“-at, mint „Céh“-et A Tett, mint kimondottan agressziv
művészeti mozgalom birálni akarja és támadni kénytelen. Már magában a Céh
cim alatt való csoportosulás elegendő ok lehetne arra, hogy mi és hasonló
kintről szemlélők valami dicstelen hátterét sejtsük az egész olcsón
köntörfalazott demonstrációnak. Demonstráció?! Tévedtem. Ez a szó a mi
politikánk meghatározója – az övéké a c élszerűség .
Én az erkölcsi individuumot keresem, ki, a mi anarchikus korunk minden
erőit, mint a jövendőnek reprezentativ klasszist tudná világgá sugározni – a
katalógusi cikk irója, mint a kereső individuum kiölőjét: Uj akadémiát kiván
a piktura fejére. Hogy a hét piktorok csoportja mért épen ma a legvadabb
társadalmi reakcióban és az ujra világra készülő vásári művész-romantika
hajnalán tartja szükségesnek a maga (őszintén hisszük, hogy csak
meggondolatlan) pálfordulását kinyilatkoztatni; annak, oka lehetne egyesek
önmagába nem bizása, de semmi esetre sem annak a festőgenerációnak tudatos
meggyőződése, akik, mint ezt az előző századok mesterei tették, korunk
fizikai és pszihikai karakterét akarják szinbe és vonalba látni az
eljövendők részére. És a »mi semmi egyebet sem akarunk csak festeni«
okoskodással higitott l’art pour l’art-osdi sem lehet az ő igazi hangjuk.
Ezen a romantikus politikátlan politikán csakúgy túl van már az ezerholdas
zsentri, mint a
keshedt földnélküli János. Azzal a szent okoskodással, hogy a világ dolga az
urak dolga, ma már az utolsó szénégető sincs megelégedve. Politika van –
tehát a politikával számolnunk kell s a politikát, mint a legkönnyebben
kezelhető harci eszközt, mindenki a legjobb tudásához, meggyőződéséhez
mérten használni is kénytelen a maga megvédésére, az útjába feszülő gátak
eltakaritására. Mindezzel, hisszük a „Fiatalok“ is tisztában vannak, mert
hiszen csoportba bujásukkor ők sem feledkeztek meg az „okos“ politikáról és
mi ép ezért vicsoritunk rájuk a mi politikai igazságaink mögül.

Ha akceptáljuk azt, hogy tehetséges festők (mint ahogy
nagyrészben el is ismerjük) akkor nem tudjuk megérteni, hogy 25–30 éves
emberek a maguk legjogosabb jogáért, a kenyeretadó érvényesülésért, teljesen
magukra utaltan, de munkájuk kvalitativ summájára támaszkodva minden kétes
remény nélkül miért nem mondhatnák ki a maguk igazsága mellett a
leghangosabb szót. Az igaz, hogy a Fiatalok céhe nem, mint az uj müvészeti
irány hét, uj igazságokat hirdető papja szeretett bele egymásba, hanem, mint
a névre féltékenyek kiszoritottjai menekűltek csoportba – de igy is, a
jórészben akaratukon kivüli helyzetben is felvehették volna a számukra
legtöbbet igérő, művészi tudásukhoz és emberi fiatalságukhoz legméltóbb
harcmodort. Szerintünk az ő számukra is, mint minden uj generáció számára,
csak egyetlen út vezet a becsületes célbaéréshez – ha érzik, hogy van miért:
nyilt agresszivitás minden lefölöző céhrendszer ellen. Ami ennek a
meredeknek a szerpentin utain érhető be az csak kisebb-nagyobb pénzért
vagy kopás lehet. Mi
szüksége van hát a fiatalok csoportjának erre a könnyen átlátszó
taktikázásra? Ha érzik, hogy a Műcsarnokból való kizsürizésük jogtalan volt,
azaz, ha csupán munkájuk komolysága miatt közösitették ki őket az arriváltak
karámjából, tudniok kell azt is, hogy ez az esztendőről esztendőre megujuló
manöver több, mint néhány megcsontosodott smokk szépet-féltése: ez egyben
majdnem állami politika is és ezért nekik a fiataloknak, az uj értékeket
keresőknek, a rebellis revizionistáknak csak egy mód van elveik és
produkciójuk elfogadtatására. Művészetük anyagi és legfőkép erkölcsi
értékesitését. csakis a Műcsarnoktól való teljes elszakadásukkal, munkáik
értékével nyilt ellenedolgozásban remélhetik. Nem uj, kipróbálatlan ötlet.
Már nem egyszer vált be jó üzletnek is és nem egyszer nőtte ki magát az
egész világ művészetére irányitó fórummá néhány fanatikus »bolond« uj,
kimondottan agressziv csoporttá alakulása. Igy keletkeztek az ezerféle
izmusok, amelyek minden bogaraik ellenére is a társadalom
nélkülözhetetlenjévé verekedték fel a művészetet, amelyek kis
pártoskodásaikkal is mindig a nagy kulturális egységet szolgálták s
amelyeknek ők, az ismét csoportba kényszeritett „Fiatalok“
külön szóra érdemességüket
köszönhetik. Most ők vannak a soron, hogy lökjenek egyet mesterségük
szekerén, ami elé a tegnapi táltosok már a maguk zsirjában vágódtak el
kerékkötőnek. Céljukat, ha ilyesmijök komolyan van, csak a tegnapok
legázolásán keresztül érhetik el s ezért minden olyan kifelé széptevés és
belső szorosabb össze nem tartozás, mint amilyen a Fiatalok céhét, mint
kiállitó csoportot ma jellemzi csak a legelevenebbükre igazitott tagló lehet
ellenfeleik kezébe. Nem szólva azokról a szerintük is tehetséges
fiatalokról, akik az ő kiebrudolt sorsukon közéjük is hiába jelentkeztek
(vagy ez talán már a bekonferált uj akadémia tekintélyt védő módszere volt)
a tulajdon főmunkájukon is alig tudjuk a művészetben és harcban a
tökéletesig kivánkozó akaratot megtalálni. A minden fiatalságból önkényt
kibuggyanó »vagyunk és élni akarunk«-ja helyett, ők a széltől véletlenül
idekevertek „ha lenni engednétek“-jét édesitették a nyelvükre s ami nagyon
plauzibilis, ez az „élettel szemben alázkodjunk meg“ elmélet épen a
legtökéletesebbjeik munkáin már meg is látszik.

Nincs terünk, hogy külön-külön analitikus birálattal az egyes
emberek munkáira is kitérjünk, mint föntebb mondtam nagy részben elismerem
festői képességüket, de képeik látása után erősen az az impresszióm, sőt
logikával végig vezetett meggyőződésem, hogy az a meg nem alkuvó energia,
amire az utolsó stációig szükségük lett volna, nagyrészüknél már a
mesterségük külső eszközeinek megszerzésénél elporzott s most mikor a
legszebb értéküket, fiatalságuk rakoncátlan darabos erejét kellene
megpohosodott elődjeik ellen vetni, már ők is csak a »szépen megcsinálást«
és a mindenkinek kedves »jófiuskodást« játszák. A falakra aggatott vásznak
talán tele vannak „grafikai értékkel“ „kellemes jólhangolt színértékkel“, de
az bizonyos, hogy az ujat kereső látogatóra az egész terem holmi német
muzeumsarok hatását tette. A kiállitók fantáziáját és a halott formákat és
színeket életberobbantó kedvüket akár tudatosan, akár öntudatlanul már
megbélyegezte az arrivista politika s amit az első kiállitásukon magukból
megmutattak az inkább csak a szorgalmas tanuló határos jóízlését, mint a
festőzseni csodálatos fáklyára lobbanását dicséri. Fiatalságuk izzó
túlteltségéből, müvészetük iránytjelző hivatottságából alig is árultak el
nekünk valamit: szolidak és meggondoltak voltak, mintha csak a vászonra
feszitett lelkükkel a katalógusi cikk „minél előbb záruljunk be“ kivánságát
akarták volna feltűnőbbé illusztrálni.