
A SZOCIÁLDEMOKRÁCIA VÁLASZÚTON
n
E
fejtegetések a szocializmus lehetőségeiről való tanulmány bevezetését
tisztán társadalomlélektani alapon adják. Tehát az ipari szocializmus
jogosultságára és a földreformmal való kapcsolatara, valamint a
munkásjóléti intézmények értékelésére ez alkalommal nem terjeszkednek
ki.
A fokozatos javulást hivők és az erélyes változást akarók
elméleti eredményekben gazdag vitáját Németországban 1914 nyarán nem
Bernstein
vagy
Kautsky
, hanem Háború Őfensége fejezte be. A
szociálista Hamlet, akit kétségek gyötörtek, hogy ökölbe szoritott kézzel
végezvén robotját, jövendő sorsát bizza-e parlamenti vitákra és a „fokozatos
fejlődésre“, vagy pörölyével vak dühében ellenségei fejére csapjon, –
elindult társaival a sóvárgott Nyugat felé, hogy immár „igazi ellenségeivel“
végezzen. Valamennyi földszürkévé vált: a szocializmus katonáinak milliói;
és a német császár mikor rajtuk végig nézett, megelégedetten mondhatta: „Nem
ismerek pártokat többé, csak németeket“. Tényleg a világháboru kitörése
nagyszerű példát szolgáltatott a népek történelmi feledékenységére, mert a
német nép is megfeledkezett arról, hogy különböző pártok, érdekek és
világnézetek alkotják.
A polgári sajtó osztatlan örömmel fogadta a szociáldemokrácia
megtérését és behódolását. De később a megelégedést káröröm váltotta föl. A
polgári ideológusok minden eszméjéből és jó tulajdonságából kiforgatták a
legujabb bukott angyalt: a szocializmust, és azt a válságot, amelyen
keresztül megy, csődnek és az utópiák alkonyának tüntették föl.
Azokban, a kik a német szocialdemokrata párt fejlődését a
genezisétől a háboru kitöréséig figyelemmel kisérték, nem keltett ez a
látszólagos pálfordulás tulságos csalódást. A háborut megelőző időkben, a
mikor az objektiv birálatot nem befolyásolták annyira nemzeti és egyéb
lokális szempontok, voltak olyanok, akik nem csak vérmérsékletükből
kifolyólag, hanem komoly tudományos és történelmi aggályokon felépülő
nézetüket abban foglalták össze, hogy a német szociáldemokráciának a valódi
célok megközelitésére irányuló haladási tempója nem elég gyors, sokkal
nagyobb szerepe van az organizációnak, mint az önálló, dogmáktól, társadalmi
előitéletektől és pártszempontoktól ment cselekvésnek. Az utópiától a
tudományig való fejlődést, a melyet
lángot fogó, szocialista
erőbe poroszos fegyelmet, centralizációt és központi akaratot vitt. A német
császár székhelyévé Berlint tette, ahonnan sugarakként indult ki a nagy
Németország minden részébe a feudális militarizmus, és ugyanezt tette a
szocialista párt is a katonás szocializmussal. De ez az uj taktika
bármennyire emelte is a szociáldemokrácia politikai befolyását és növelte
tekintélyének sulyát – amely a mandátumok szaporodásában
és habár nagy koncepcióju, de lényegében kicsinyes gazdasági segitő akcióban
jutott kifejezésre – a német néplélek természettől is
alárendeltségi hajlamát növelte. Azonkivül, mint minden ilyen központositás
velejárója, jelentkezett itt is a bürokrácia. A szociáldemokraták
elfelejtették, hogy őket az különiti el a polgári pártoktól, hogy nem
tagokból, hanem vágyakból, akarásokból és életsorsokból vannak összetéve és
ez adja meg szavuknak belső erejét és lendületét. Előtérbe tolták a pártot
és ennek érdekeit, az emberrel és ennek céljaival szemben. Igy fokról-fokra,
lépésről lépésre nőtt a szociáldemokraták tábora, de csökkent a hivők
serege, akik az uj világrend eljövetelét várták. Az ifju
Engels
elhatározó és kételyt nem türő
szavakban, mintegy ércbe foglalt, egy uj fejlődési sor váltotta fel; a
tudománytól... a politikai pártig. A német szociáldemokratapárt haladási
görbéje, a szociálista üldözések óta hirtelen és veszélyes elhajlást mutat.
Nem az üldözések törték meg a szociáldemokrácia forradalmi és átalakitó
erejét, hanem az a harci és haladási programm, amit ekkor a vezetői
kidolgoztak. Ugyanakkor, amikor
Bismarck
az államot
megkente egy csepp szocialista olajjal, ugyanazt tette
Bebel
a szocialista párttal, – csak az
üvegcsébe militarista olajat tett. A szétszórt, de hamar

Marx
forradalmi lendületével és mély
meglátásaival félre állott, hogy helyet adjon az öreg, tapasztalatokban és
óvatosságban gazdag
Marxnak
. A
szociáldemokratapárt szeme elkáprázott a nagy ipari fejlődés láttára, a
„Spottgeburt vom Dreck und Feuer“ képe elmosódott az ipari fejlődés ütemének
hallatára és a szociáldemokraták ebbe a gépezetbe kapcsolták be sorsukat,
elfelejtvén annak kettőségét, amely nem csak a vagyonok halmozódásában,
hanem a proletáriátus életszintjének stabilitásában áll. Amidőn a társadalmi
„felépitmény“ támadását abbahagyták, tulajdonképen a szocialista
„felépitmény“ sirját ásták meg. A szociáldemokrácia nem állt meg a lejtőn,
elméletileg a változásnak alávetett fejlődési elméletek uralmát a dogmák
bálványozása és elismerése váltotta fel, mig gyakorlatilag követőkre
találtak a kibékülési és nemzeti elméletek. Amennyire a német pártok
szolidaritása megvalósulása felé közeledett, annyira távolodott a párt a
szocialista eszménytől: az általános emberi szolidaritástól. A német
szocialisták nézőpontjának recehártyáján lassankint jelentkezni kezdett a
nagy imperialista ábrándok fata morganája: Bagdad a Balkánon keresztül, és a
háboru alatt Calais és Antwerpen a nyugati államok testén át.
A háboru befejezte ezt a már csak leleplezésre váró latens
folyamatot. 1915-ben ujból deklarálták a német egységet, csakhogy ez most
nem a kis feudális államok megszünését jelentette, hanem aranyhidat, amelyen
át a polgári szabadságokért rajongó szocialista Lohengrinek zavartalanul
megtehették bünbánó utjukat. Minden világnézet németjei elindultak és az
itthon maradt német tudomány gőzerővel igyekezett népét megtisztitani minden
Nyugatot jelentő cifraságtól, ami az ős teuton természetet eddig fedte.
A teljes szellemi déroute napjai szerencsésen elmultak.
Eltekintve a háborúban, a győzelmekben és az idegen nemzetek értékeinek

lekicsinylésében perverzül kéjelgők csoportjától, a német
szocialista közvélemény kis csoportja – amennyiben
szóhoz tud jutni – rájött a háboru igazi okaira és
következményeire. Be fogja látni, hogy az épitkezést ujból ott kell kezdeni,
ahol az ifju
Marx
elhagyta, a
forradalmiságon, a politika kikapcsolásán és a teljes erővel s lendülettel
keresztül vitt gazdasági szervezkedésen és osztályharcon. A német
szociáldemokrácia sorstragikumának tanulságos kettőssége: a politikai
szocializmus csődje és az osztályérdekek merev elkülönülése, amelyet csak
elméletekkel lehet áthidalni, de – a melyek a valósággal
való első érintkezésre szerte foszlanak, – kell, hogy
hasonló irányban haladó szocialista pártokat uj és elhatározóbb, tettektől
és cselekedetektől terhes munkára ösztökélje. A szocialisták vezérkarának át
kell tenni a főhadiszállását a kávéházakból és a politizálás csarnokából a
parlamentből, az utcára, a gyárakba, a végtelen földekre, nem a választó
polgárok, hanem a szocialista végcél alanyai és tárgyai: az emberek közé.
Franciaországban, ahol kevésbbé a szervezettség, mint inkább a teremtő és
cselekvő elme vezérelte a szocialistákat, megtörtént az első lépés az uj
szervezettségi forma és dinamikus erő: a szindikalizmus felé. A közelfekvő
törekvések céljai nem homályositották el az ő szemükben a szocialista állam
és a jövő társadalmának kirajzolódott képét – a melyhez
nem a politika, hanem a gazdálkodás változásán át visz az ut – és talán igaza volt Marxnak, amikor azt mondta, hogy a gall kakas
éneke fogja jelezni a nap fölkeltét.
Vajda Imre