
MŰVÉSZET
A fehér felhő, háborús darabja a „jó
izlésben“ kétségtelenül kiemelkedik a szinpadok „háborús“ terméséből, de igy
is a szerző tipikus pesti volta és nem megvetendő üzleti érzéke semmivel sem
tudott több benső értéket adni nekünk mestertársai aktuális fércmunkáinál. A
fehér felhő nem mirákulum – ehez tulságosan hangos – és nem dráma, hanem
romantikus mozilátványosság. Amit vártak tőle: a háború emberi lényegét csak
itt-ott és csak félve lebbenti elénk egy-egy néha véletlenül elhullajtott
mondatban. Annál többször kell azonban elfanyalodnunk a sok szentimentális,
háborúsan hangolt idegekre pályázó motivumok láttán. (Igaz: ezek préselik ki
a szemekből a darab sikerét.) A szerző tehát itt sem tett egyebet, mint
ujból bebizonyitotta előző darabjaiból ösmert otthonosságát a nézők
hangulatvilágában. De nem csak azt takarta el A fehér felhővel , ami a háborúban emberi, hanem
karikaturát csinált abból is, ami magyar benne. Stylizált typusokat adott
olyan, gyereknek jó beállitásban, mintha a vérző magyar társadalomnak
csakugyan az volna a legnagyobb sebe, hogy „dicső vörösördögeink“ nem is a
paripa hátáról, mint ahogy azt az iskolás könyvekben tanultuk, hanem a
közönséges lövőárokból krisztusodnak bele az ellenfél panganétjába.