
MŰVÉSZET
ERŐS
ANDOR
Hivatkozott személy [PIM]
(1889–1914)
Mint annyi sok más fiatal erőt, szomoru embertestvérségünkből
őt is kiharapta a háború. S hogy most néhány sorral papirra vázoljuk
elmorzsolt életét, magunkért is tesszük, fáklyának emeljük fel azok elé,
akik a mai világbomlás közepén is hinni akarnak és segiteni mernek a
mindenkiért pergő életmunka megujhodásában.
Erős
Andor
tragédiás huszonöt évével ezek közé a nagyon kevesek közé tartozott a
buktató magyar rögön. Ember és müvész volt a legvelejéig. Életformája, az
idegen szemnek, majdnem adatszerüen ennyi:
Hivatkozott személy [PIM]
Tanulmányait
Ferenczinél
kezdte meg.
Két évig hatása alatt is állt a mesternek. Ekkor szűk baráti körével együtt
Hivatkozott személy [PIM]
Caesanne
felé fordult. A gyönge könyvtári
reproduktiókon át is imádással ragaszkodott hozzá. Hivatkozott személy [VIAF]
Caesanneon
keresztül ismerte meg Hivatkozott személy [VIAF]
Rembrandt
nagyságát, mélységét, szenvedő
emberi voltát. Müvészetében ez volt a legszebb periodus. Ekkor nyult a
tusshoz és azzal is csinálta meg szokatlan bő termésének legértékesebb
részét.
Hivatkozott személy [VIAF]
Ha mélyebbről értékeljük, azok közé a fiatalok közé tartozott,
akik őszinte uj keresésükben soha sem tévesztették össze a kifejezéshez
segitő eszközt a müvészi céllal. Karakteres, férfias, emberin meleg volt, de
sohasem tompult mogorvaságra, ami pedig sok szenvedése és nélkülözése révén
könnyen természetévé válhatott volna. Szerette, kivánta az élet szépségeit –
néha szinte félteni lehetett a langyos elédesedéstől – de sorsa bonthatatlan
csomói komollyá, gondolkodóvá tették és mohó szépreéhessége is egyre
izmosabban csendült ki a munkáiból. Ez az oka annak, ha rajzai felé fordul
az ember alig tud eltávozni tőlük. Nem volt szimbolikus festő, de nagyon
tudatos konstruáló s (bárha szellemben ellene volt s nagyrészben csak
intimebb baráti köre váltotta ki belöle) munkáiban nagyon sok volt az
exresszionisztikus és kubisztikus érték.
Mint fentebb mondtuk: iztől vérig müvész volt s innen
magyarázható meg az a nagy termékenység, amit rengeteg rajzában hátrahagyott
és innen érthető meg a rongyos kamaszember keserves életvonala a szent
életvárástól egészen a földbedöntő őrületig.
Egyetlen kiélési formája a mestersége volt és ez lett a
tragikuma. A mozgositáskor behivták katonának, az óriási világtragikum
elszivta munkalehetőségét és ő belepusztult, mint az oxigén hiányba.
Erős Andorban
a magyar grafika egyik
legkiválóbb művelőjét ölte ki közülünk a háboru.
Hivatkozott személy [PIM]