
VILÁGNÉZET
»A Tett« cim ne hasson senkire megtévesztőleg, nem az extrém
szindikalizmussal egyenlő. Nem jelent egyenes vonalat az ötletszerüségtől a
cselekvésig, hanem a megismerésen keresztül magát a cselekedetet, az
alkotást, a nemesitett természetet. Mert a tett nem a káoszt kutatja.
Költőit, esztétáit és tudományokkal foglalkozóit, nem a világrend
megismerhetetlenségei és misztikuma, hanem a törvényszerüségei érdeklik.
Mindaz, ami eddig történt, mint élmény, mint kiélés és mint az individuum
egyébb szellemi törekvései, mindez, hogy
Maeterlinck
szavaival éljek, a »lélek
atmoszferájában« játszódott le. Belső történések voltak, légmentesen elzárva
a külvilág érintésétől. Mindaz, ami kinn történt,
profán és piszkos volt, nem alkalmas a megéneklésre. Az értékek skálája
egyuttal a finomságok és finomkodások skálája volt. De ezeknek a metafizikai
képleteknek nincsenek törvényszerüségei. Az u. n. szabadakarat, az önkény, a
tetszés helyettesiti itt a célszerüséget.
Hivatkozott személy [VIAF]
A tett kilép a lélek atmoszferájából. A teleologikus
világrendet, a kozmoszt énekli meg és igy az erők
éneke. A lélek atmoszferájában minden korlátozva van és a keretek
végesek, a mozgás csak látszólagos mozgás, mert az egyéni kielégülés tiszta
statikája helyettesiti az élet dinamikáját.
A tett a végtelenségek és az univerzálitások felé lendül.
Számára az értékek skálája a fájdalmak, az emberi boldogságok, az életsorsok
és a nyughatatlan természeti erők skálájává változik.
A tett világnézetében állandóságot csak a törvényszerüségek
képviselnek, mert számára semmisem befejezett, örök mozgásban van az egész
világmindenség, ahogy már
Herakleitos
mondta:
pantha rei, minden folyik. De ez a mozgás nem imbolygó és céltalan mozgás,
hanem célok és lehetőségek felé tör. Egy, magában a természetben rejlő
immanens lehetőség, de életté csak akkor változik, ha az emberekre hat és
ezek adják meg követendő irányát. Igy az atom és az univerzum fogalma
egybeolvad, mert az atomnak univerzális lehetőségei vannak.
Hivatkozott személy [VIAF]
A tett világnézetét jellemzi a pozitivizmus. A pozitivizmus úgy
– ha nem is olyan formában – mint ahogy
De hisz maga
Auguste
Comte
elképzelte. Visszatérünk hozzá, azért, hogy kiinduljunk belőle. Ő a
lehetőségeknek nem a feldolgozója, hanem végtelen gyüjtőmedencéje,
akinél elméleteinket nyersen, ősformában megtaláljuk. A formát nem
találta meg. Lehet, hogy a három stadium törvénye csak képzet. Lehet,
hogy nem volt metafizikai időszak, és lehet, hogy nem jön létre
pozitivista. Lehet, hogy a fejlődés ètappejai nem határolhatok el, mert
a fejlődési vonalak egybeolvadnak és amiket mi különböző koroknak
tekintünk, csak a végtelenség feldarabolásai. Hivatkozott személy [VIAF]

Comte
mondta, hogy ezek az elhatárolások
csak forgalmi könnyitések.
Egyetlen nagy, mindent betöltő tény van és ez a mozgás
megállapitása; a társadalomra vonatkoztatva a társadalmi haladás ténye. De
ez a mozgás még nem élő mozgás. Nem embereken keresztül történik. Amorálista
és anetikus, céltalan és iránytalan.
A tett kilép a szabad mozgás atmoszférájából, mert irányt ad a
társadalmi haladásnak. Már nem pantha rei, vagyis egyszerü reflexió, a
dolgok megállapitása, hanem túlmegy a puszta megismerésen, teleologikus
szempontokká központositja, cselekedetté lenditi. De ez nemcsak egyszerü
filozofiai probléma, tudományos akaratelemzés és nem
Schoppenhauer akaratmetafizikája. Mert a tett felé
nagy célok integetnek, ameddig hosszú az út. Egy megbélyegzett szóval
utópiáknak szokták nevezni, mert azok szemében csak az a valóság, amiket
érzékelhetnek és láthatnak, az ő számukra nincsenek szükségszerüségek,
amelyek bekövetkeznek. Ők a kávéházi epikureusok, akik számára a világrend
adott, megváltoztathatatlan és nyugvó tényekből áll, lehetőségek
nincsenek.
A tettnek kevés a szociáldemokrácia, de hisz a szociálizmusban.
Nem a társadalmi intézményeken át akarja reformálni az embereket, hanem az
emberek révén az intézményeket. Elismeri az anyagi élet és az emberi
cselekedetek kauzális kapcsolatát és szoros kölcsönhatását, de azt hiszi,
hogy az egyetemes akarat győztes marad az anyagi erők felett.
A tett a tömegmozgalmakba veti bizalmát és igy a forradalom
atmoszferájába lép. Általa várja az összes értékek ujra értékelését, az
emberi erők e szent táncától várja az emberiség megujhodását, ahogy
Marx
mondotta: az emberiség bevezető
történetének lezáródását. És itt csatlakozik világnézete Hivatkozott személy [VIAF]
Comte-éhez
, mert ahogy Hivatkozott személy [VIAF]
Marx
szerint az állam, amikor hivatását
teljesitette és a vadság állapotából felvezette az embereket a részleges
civilizációig kimúl, – a tett, amidőn az embereket az álértékek és
elnyomottság világából felvezette az általános emberi szolidaritásig és az
erők boldog, harmonikus és isteni játékáig: a szociálizmusig, felolvad az őt
környező végtelen természetben, ujból átalakul mozgássá és átadja szerepét a
társadalmi haladásnak.
Hivatkozott személy [VIAF]
Vajda
Imre
Szerző ???