A fiatalok két tárlaton (Téli tárlat, Nemzeti Szalon)

Uitz Béla, 1915-12-20


facsimile
MŰVÉSZET  
A FIATALOK KÉT TÁRLATON  
(Téli tárlat. Nemzeti Szalon.)  
  Nem, mintha fontos volna, de feltétlen rá kell térnem a mi műkritikusainkra. Az összes lapokban azt állitják, hogy semmi nyoma a mostani nagy időknek a téli tárlatokon. Nem tudom, mit értenek nagy idők hatásai alatt? Szerintem sokkal nagyobb idők jártak a pikturára a háboru előtt, mint a háború alatt, hol jelenleg „Schlachte-Bieldereket“ pingálnak. A piktura csatáit nem a harctereken vivják. A háború csak annyiban lehet fontos a pikturára, amennyiben az egyéneket komolyabbá, szomorúbbá, tehát mélyebbé és emberibbé teszi.  
  A két kiállitás, mint rendesen, most is gyönge. Pár ember menti csak a sok, piacra dobott vásznat.  
 
Hende:
(T. t.) komoly értéket keres a XIV. századból. –
Tatz:
(T. t.) fess – és ne gondolkozz. –
Báró Hatvany:
(T. t.) intelligens ember pikturája. –
Perlrott Csabától:
(T. t.) erősebb piktura kell. –
Pongrác:
Salóméja egyptomi hatás alatt készült compositio, anyagszerű. A fej profilja kiesik az egész stilusából. – Gelles:(N. Sz.)
Meunier
hatása alatt készült naturalisztikus férfi fej. –
Diener:
(N. Sz.) önarcképe: akarások.  
 
Cigány:
(T. t.) aktja monumentális meglátás és piktura. Szinben hamis, de igy összhang. Fehér drapéria, háttér, talaj több festői tartalommal bir, (expressionismus)mint az akt. Compositiója bezárt, logikusan rittmikus. Pikturája kötött. Nem tud választani a klasszikusok önarckép (N. sz.) akt (T. t.) koponyás csendélet (T. t.) és a modernek közt: (N. Sz.) alma csendélete.
Cigánytól
Hivatkozott személy [PIM]
harciasabb képeket vártam. Ha a mostani nyugodt értékeit fel tudja a küzdelemre lenditeni, értékes emberünk lesz. Az akt (T. t.) azt a hatást kelti, mintha nem e térbe készült volna.  
 
Kmetty:
Csendélet-portraitja: (T. t.) lehiggadt piktura. Compositióban, szinben, expressióban, ritmusban logikus. De a kép egésze mégis széteső. Külömbb qualitásu a csendélet, mint a fej. A fej klasszikus, a csendélet kubisztikus. Szintén bánt, hogy nem harcos ember.  
 
Rudnay:
(T. t.) szomorú, komoly ember. Pikturája érzésen alapul. Baj, hogy annyira Goya hatás alatt áll – kevés
Rembrandtos
Hivatkozott személy [VIAF]
formákkal. Szinérzéke gyenge – de azért egy akkord a képe. Elgondolása és pikturája monumentális. Compositiója egy tömb, bezárt rittmussal. Expressionistikus értéke csak részben van (ég), kubisztikus és futuisztikus értékei nincsenek.  
 
Dobrovits:
(T. t.) aktja, a klasszikusokon épült. (
Tintoretto
Hivatkozott személy [VIAF]
-
Michelangeló
Hivatkozott személy [VIAF]
) Az összhang szétesik. Fej – törzs – lábak mind más-más érték. A törzs a maga nemében szép. Ott maradt meg a legtöbb kubisztikus értéke s igy a legtartalmasabb. A fej: klasszikus, bal láb: impressionisztikus. Szinben hamis. Complementer értékeken épült és állandóan összetéveszti szinben az aktot a fehér drapériával. A képből a müvész temparamentuma is hiányzik.
Dobrovicstól
Hivatkozott személy [PIM]
több kell.  
  Mi ezen a szűk helyen a fiatalok mellett, vagyis csak azok mellett álltunk meg, akiktől önmaguk megtagadása nélkül még sok hiba levetkőzését és erős, tudatos előrelendülést várhatunk. De sajnos ma még egy sincs köztük, aki a képeit egy nagy szerves művészi értékké tudná épiteni. Olyan egésszé, amelyben minden érték, még a legtávolabbi is szoros összefüggésben van az egésszel. Munkájukból hiányzik az alkotó, az alkotás és az élet vérbő harmóniája. Több, több vért.  
Uitz Béla
Szerző [VIAF] és [PIM]