
MŰVÉSZET
A FIATALOK KÉT TÁRLATON
(Téli tárlat. Nemzeti Szalon.)
Nem, mintha fontos volna, de feltétlen rá kell térnem a mi
műkritikusainkra. Az összes lapokban azt állitják, hogy semmi nyoma a
mostani nagy időknek a téli tárlatokon. Nem tudom, mit értenek nagy idők
hatásai alatt? Szerintem sokkal nagyobb idők jártak a pikturára a háboru
előtt, mint a háború alatt, hol jelenleg „Schlachte-Bieldereket“ pingálnak.
A piktura csatáit nem a harctereken vivják. A háború csak annyiban lehet
fontos a pikturára, amennyiben az egyéneket komolyabbá, szomorúbbá, tehát
mélyebbé és emberibbé teszi.
Hende:
(T. t.) komoly értéket
keres a XIV. századból. –
Tatz:
(T.
t.) fess – és ne gondolkozz. –
Báró
Hatvany:
(T. t.) intelligens ember pikturája. –
Perlrott Csabától:
(T. t.) erősebb piktura
kell. –
Pongrác:
Salóméja egyptomi
hatás alatt készült compositio, anyagszerű. A fej profilja kiesik az egész
stilusából. – Gelles:(N.
Sz.)
Meunier
hatása alatt készült
naturalisztikus férfi fej. –
Diener:
(N. Sz.) önarcképe: akarások.
Cigány:
(T. t.) aktja
monumentális meglátás és piktura. Szinben hamis, de igy összhang. Fehér
drapéria, háttér, talaj több festői tartalommal bir, (expressionismus)mint
az akt. Compositiója bezárt, logikusan rittmikus. Pikturája kötött. Nem tud
választani a klasszikusok önarckép (N. sz.) akt (T. t.) koponyás csendélet
(T. t.) és a modernek közt: (N. Sz.) alma csendélete.
Cigánytól
harciasabb képeket vártam. Ha a mostani
nyugodt értékeit fel tudja a küzdelemre lenditeni, értékes emberünk lesz. Az
akt (T. t.) azt a hatást kelti, mintha nem e térbe készült volna.
Hivatkozott személy [PIM]
Kmetty:
Csendélet-portraitja:
(T. t.) lehiggadt piktura. Compositióban, szinben, expressióban, ritmusban
logikus. De a kép egésze mégis széteső. Külömbb qualitásu a csendélet, mint
a fej. A fej klasszikus, a csendélet kubisztikus. Szintén bánt, hogy nem
harcos ember.
Rudnay:
(T. t.) szomorú, komoly
ember. Pikturája érzésen alapul. Baj, hogy annyira Goya hatás alatt áll –
kevés
Rembrandtos
formákkal.
Szinérzéke gyenge – de azért egy akkord a képe. Elgondolása és pikturája
monumentális. Compositiója egy tömb, bezárt rittmussal. Expressionistikus
értéke csak részben van (ég), kubisztikus és futuisztikus értékei
nincsenek.
Hivatkozott személy [VIAF]
Dobrovits:
(T. t.) aktja, a
klasszikusokon épült. (
Tintoretto
-Hivatkozott személy [VIAF]
Michelangeló
)
Az összhang szétesik. Fej – törzs – lábak mind más-más érték. A törzs a maga
nemében szép. Ott maradt meg a legtöbb kubisztikus értéke s igy a
legtartalmasabb. A fej: klasszikus, bal láb: impressionisztikus. Szinben
hamis. Complementer értékeken épült és állandóan összetéveszti szinben az
aktot a fehér drapériával. A képből a müvész temparamentuma is hiányzik.
Hivatkozott személy [VIAF]
Dobrovicstól
több kell.
Hivatkozott személy [PIM]
Mi ezen a szűk helyen a fiatalok mellett, vagyis csak azok
mellett álltunk meg, akiktől önmaguk megtagadása nélkül még sok hiba
levetkőzését és erős, tudatos előrelendülést várhatunk. De sajnos ma még egy
sincs köztük, aki a képeit egy nagy szerves művészi értékké tudná épiteni.
Olyan egésszé, amelyben minden érték, még a legtávolabbi is szoros
összefüggésben van az egésszel. Munkájukból hiányzik az alkotó, az alkotás
és az élet vérbő harmóniája. Több, több vért.