 
            MŰVÉSZET
             
        
            IRODALOM
             
        
            
    
                   Barta 
                   Lajos 
                  
               
    
: Egyszerü szivek
            
             
        Szerző  [PIM]
                             
                         1. A kritikus mindig integral-számitásokat végez. A
                  végtelennel, a kimérhetetlennel dolgozik. Lehetetlen mindig visszamennie a 
                  számrendszerére, a tizes számrendszerre, amelyből kiindult s amelyben a
                  kétszerkettőt mindenki nyugodtan fogadja el négynek.
                     
                
               
               
                             
                         A művésznek külömb embermatériának kell lennie a többinél Olyan
                  akaratnak, vágynak kell benne lennie, amely áthat az életen, amelyet néz.
                  Szemének irányzéka messzebb hord a kortársak horizontjánál.
                     
                
               
                             
                         Deductio ad simplicissimum: az még nem művész, nem creator, aki
                  csak nézi a körülötte bugyborékoló életet és kifejezi, a mit lát, az csak a
                  kifejezésnek, a technikának virtuóza: artista; még nem művész az, aki
                  pusztán a benyomásait fejezi ki, bármily érzékeny s bármily suggesztiv az
                  egyénisége s a lantja, az csak egyéniség és artista.
                     
                
               
                             
                         A müvész azért vezető embertipus, mert az az alkotó erő
                  dolgozik benne, amely a természetben is válogat a hasznos és haszontalan
                  között s az evoluciót végzi, a fenmaradást, a fejlődést szolgálja.
                     
                
               
                             
                        2. Az iró két uton adhat ilyen erőt a munkáinak. Vagy az élet       
                  legmagasabb emberi értékeit koncentrálja: eszményeket vetít az életre. Vagy
                  átvilágít az élet szomorú, csunya, reális tüneményein a fájdalmával,
                  életörömével, sugárzó erejével...
                     
                
               
                             
                         3.
               
               
    
                   Barta 
                   Lajos 
                  
               
    
 fantáziája
                  az élet szomorú zugait járja, a lélek szegényeit látogatja, mint az
                  apostolok. Nézi és szánja a gyámoltalanság, a szürkeség és sötétség
                  körforgását. Legtöbb elbeszélése tiszta kör, amelyben minden pont kezdő és
                  végpont, az utolsó mondatok: ismétlődései a kezdetnek. Hangsulyozza, hogy az
                  életet nézi s az élet ilyen. A részleteket is észreveszi, apróságokon is
                  megakad a szeme, fontosnak tartja ezek feljegyzését, hogy agnoszkálni
                  lehessen az élethűséget.
                     
                Hivatkozott személy  [PIM]
                             
                         Fogékonysága: a fájdalom és a részvét. Az élet szürkesége – és
                  helyenként velőkig ható borzalma – azért hat reá s válik témájává, mert igen
                  finom a szocialis érzékenysége. Fényérzékeny lélek, akinek fáj minden fény,
                  amíg beszögezett ablakok vannak másutt. Ez az érzékenysége, gyöngédsége,
                  szeretete minden teremtett lény iránt, áthatja az elbeszélése reáliáit. Ez a
                  munkáinak második magasabb jegye. Ebben költő, de túlszerény, passziv. Ennek
                  az erejének kicsi a kezdősebessége. Bennünk nő meg nagyszerű
                  kifejezőképessége révén. Maga az élet, melynek részesévé tesz, úgy hat
                  reánk, ahogyan ő akarja. A vonásai biztosak, az indulatai magukkal ragadnak;
                  a természettel egyesülnek szavai, amelyeket a lomboktól, vizektől, széltől s
                  a föld reszketésétől tanult. A „Pusztai történet“ olyan nyugtalanul,
                  fájdalmasan suhog, bukik előre, mint a megsebbzett óriás madár idomtalan
                  szárnya. A szembesütő nap fekete tűzhullámai paskolják a száraz nyöszörgő
                  földet s a szivünket. Az a drámai erő tör ki itt a
               
            
         
             
        
    
                      Barta 
                      Lajos 
                     
                  
    
 nagy
                  képességei közül, ami csak a kivételes, nagy jellemekben terem meg. Azt
                  hisszük, jó drámákat várhatunk tőle.
                     
                Hivatkozott személy  [PIM]
 
        