
ISTEN
ARCÜBASEV
Szerző [VIAF]
n
(Orosz)
Erős és rossz cigaretták kék füstszalagjai lengtek a szobában;
a tea folyton sárgább és sárgább lett, végül is hideg vizzé vált, amelyben
feláztatott citromszeletek usztak és Kozura még mindig nem volt ott.
Szergej Siznjakov, a szélesvállu, testes szobaur,
alsógimnázista, szidta, mint a bokrot, hogy Puskarev, a halványarcu,
babatiszta felsőgimnázista belé is pirult.
»Tudja az ördög! Egészen biztos, hogy semmiféle terve nincsen,
csak hősködni akar ujra, és most nem tudja, hogyan huzza ki magát.»
De ebben a pillanatban kinyilt az ajtó; négy csontos ujj kapott
az ajtófélfa felé és a sötét előszobában látható lett Kozura szeminarista
hosszú, ügyetlen alakja, amint a sárcipőit vetette le.
»Ember, hol maradtál megint olyan sokáig? Már egy órája várva
várunk.... No, gyerünk, gyerünk!» kiáltották mind az öten.
Kozura nem felelt, letette a sárcipőit, felakasztotta a
kabátját, és a szobába lépett: hosszú volt és halavány, mint a halál.
Kozura az asztalhoz lépett, leült, a zsebéből papirost szedett
elő, és átfutotta nehéz, tehetetlen nézéssel hallgatóit.
A négy gimnazista és Bolsakov, a kadét, közelebb huzódtak;
némelyik még a cigarettáját is eloltotta.
„Halljátok hát“ – szólalt meg Kozura tompa, fáradt hangon. –
„Ma Istenről akarnék veletek beszélni,“
„Minden emberben felmerül előbb, vagy utóbb, elkerülhetetlen
bizonysággal a kérdés, mi lesz véle a halála után. Az ember él, szenved és
küzd, aztán meghal, és megszünik minden megerőltetés, minden kín, mintha
sohsem is létezett volna... Ez rettenetes és ha az emberek látszólag nem
igen gondolnak erre és más a gondjuk, ez onnan van, – hogy a tyuk, amelyet
leölésre kárhoztattak és már a lábánál fognak, természetszerűleg csak a
vértolulás okozta fájdalomra gondol, és nem gondol a halálra, amelyet meg
sem ért... Ühü, ühü!“

„Tehát... egészen érthetetlennek látszik az, hogy az emberi
ész végleg eltünik; érthetetlennek, hogy a lény, amely beszélt, szenvedett,
egész környezetét megértette és oly sokat magába vett, véglegesen
megsemmisüljön, akár egy szétrombolt masina. A halálfélelem pedig, amely
elől senki meg nem menekülhet, az emberektől és a világtól való kínos
elválás olyannyira tűrhetetlen, hogy egészen természetesnek és szükségesnek
látszik a halál utáni életről szóló tan. És az a gondolat, hogy a halállal
minden nem szünik meg, hogy tovább folytathatjuk életünket halálunk után,
hallhatjuk és láthatjuk azt, ami utánunk történik, oly örömös és vigasztaló,
hogy néha készek vagyunk elnézni a tarthatatlanságát, amely a kitaláltság
bélyegét viseli, csakhogy a halál utáni életünket hihessük... És igy
cselekedtek az emberek évszázadokon át... Nem akarom elősorolni nektek a
halál utáni életről szóló vallási tanokat, csak ki akarom belőlük emelni
azt, ami kétségkivül a fegfontosabb bennük, – amely nélkül ilyen hit meg nem
áll: – tudniillik istent.“
„Mi az: isten? Ez az a kérdés, amellyel az emberek öntudatuk
kezdete óta, mind a mai napig kinlódnak. Bizonyos az, hogy a kérdés egyik
ténye isten létezésére vonatkozik, mig a másik tény arra, hogy isten
mindennek alapoka, ami pedig isten létezésének fogalmából következik.“
„Mert kell, hogy a hatalom, amely a világot a semmiségből
létrehozta létezzék, akármilyen természetü, aztán meg azért, mert ha isten
nem volna minden dolognak alapoka, akkor a létezése vagy a hatalmának léte
nem volna döntő jelenlőségű; még mindig egy még magasabb hatalom állana
felette, mely őt alkotta.“
„Igen... szóval a kérdés istenre vonatkozólag, mint minden
dolognak alapoka, teljesen világos. A mi kinos kérdésünknél azonban a halál
utáni életnél istennek létezése még nem játszik szerepet. Ha életünk a halál
után nem volna más, mint egyéniségünk egybeolvadása az ősanyaggal, ami más
szóval azt jelenti, hogy egyéniségünk megszünik, akkor ez már maga a halál
volna. Mert ha öntudatunk és gondolkozásunk megszünik, akkor nem marad hátra
semmi sem... De öntudat és gondolkozás csak egyetlenegy feltétel mellett
maradhat meg, tudniillik, ha feltesszük, hogy isten öntudatos hatalom. Ebben
az esetben ugyanis elképzelhetjük, hogy gondolkozásunk azon készülék
elvesztése után, amelynek működését köszönhette, akárcsak az elektromosság a
dinamógépnek, vagyis agyunk és egész testünk elvesztése után, képes
leoldottan egymagában tovább folytatni létezését, akárcsak istennek
öntudatos szelleme. Ez azt jelenti, hogy istenre vonatkozó kérdésünknél
minden attól függ, hogyan határozhatjuk meg istennek lényét, tudatos,
öntudatlan vagy más szóval elemi hatalmúnak.“

„Igen“ – felelte Kozura és feléje forditotta sápadt arcát,
amelytől Siznjakov elvesztette nyugalmát.
„Istennek a lényét nem határozhatjuk meg, mert isten
láthatatlan, halhatatlan és érezhetetlen. Azok a mértékek, amelyeket az
emberek reávonatkoztatnak, nem illenek egy láthatatlan lényre. Az emberek –
valószinünek látszik – azon igyekeztek, hogy fölfedezzék a lényében a módot,
amellyel megláthatják őt és igy keletkezett a titokzatos negyedik dimenzió
fogalma. És ezt igy képzelhetitek el: eddig három dimenziót ismerünk:
hosszuságot, magasságot és szélességet, mindebben a három dimenzióban
azonban nincsen benne minden, ami az embernek kell, nem határozzák meg azt,
ami látszólagos, amit azonban még sem lehet a hosszuság, szélesség avagy
magasság fogalmával kifejezni. Mondom például azt, hogy istennek sajátságai
közé kell tartozni az örökkévalóságnak és végtelenségnek, amint
hozzájatartozik a láthatatlanság. E felől körülbelül igy gondolkoztak:
képzelünk egy olyan lényt, amelynek csupán csak két dimenziója van és
feltesszük, hogy ez a lény a viz felületén él. Ennek a lénynek a világon
minden olyan, mintha sík területen feküdne és az emberből, aki térdéig a
vizben állana, okvetlenül két sík felületet látna, az emberek lábának
keresztmetszetéhez hasonlóan. Ha ez az ember aztán kihúzná a lábát a vízből
és a partra menne, tagadhatatlanul eltünne a két dimenziós lény látóköréből,
mert a síkból a két másik dimenzió részére elérhetetlen magasságba tért.
Ennek következtében mi sem volt könnyebb, minthogy belenyugodtunk olyan lény
létezésébe, aki négy dimenzió felett rendelkezik és aki az emberek előtt
abban a bizonyos negyedik szférában láthatatlanná válik. Értitek?“
„Felfedeztem legelőször is, hogy ez a nézet helytelen.“ –
mondotta ünnepélyesen Kozura. „Halljátok... ez a három mérték, vagy dimenzió
tisztára mértani. Feltételezik a tere, de egyáltalában nem a testet. Pedig
az egész világ, ugye, testekkel telt, nem pedig térrel, és teljesen
lehetetlen egy abszolut teret magunk elé képzelni. Ebből a körülményből
kifolyólag megértettem, hogy a negyedik dimenziónak olyannak kell lenni,
amely valamilyen lényt a puszta elképzelés országából a létezés országába
emel és látható, érezhető és észlelhető tárgygyá tesz. Ez a negyedik
dimenzió pedig a súly, a nehézség.“
„Hallgass, te marha“ – mondta Kozura bosszusan. Igenis
kiböktem. Felfedeztem azt, ami itt volt, mindenkinek az orra előtt, ami
azonban tévesen csak más oldalra volt elhelyezve. Amerika is ott volt
mindenkinek az orra előtt, de mégis csak Kolumbus fedezte fel.“

„Te meg ökör vagy! Ugyanis azt találtam, és kérdeztem: Minek
van csak egyetlen dimenziója?... például az időnek... Az időnek csupán
hosszúsága van, más semmije. Minek van két dimenziója?... például a
hangnak... Magassága és hosszusága van, vagyis lehetősége, hogy két irányban
változzék. Igen. No most figyeljétek meg, hogy a hang fogalma viszonyitva az
idő fogalmához máris könnyebben képzelhető el, és azt is mondhatjuk,
testibb. Amig az idő fogalma testet nem kiván meg, a hang fogalma okvetlen
követeli azt. Ha tehát a dimenziók, vagy mértékek számát növeljük, nem
távolodunk el a testiség fogalmától, sőt, közeledünk hozzá. Igenis.
Vizsgáljuk csak a harmadik dimenzió lényegét és keressük, hogy ezt a
dimenziót is felfoghatjuk-e úgy, mint közeledést a testiséghez. Vegyük csak
a fényt meg a hőt. Mindkettőnek három dimenziója van: hosszusága, magassága
és szélessége“.
„Várj csak. Hogyan mérhetnők a fényt? Ennek egyetlen
lehetősége az, hogy bezárjuk olyan mértékbe, amelynek három dimenziója,
hosszúsága, magassága és szélessége van. Tegyük fel, ebben a szobában egy
lámpa ég; a szobán kivül fény nincsen. Ott sötétség honol. Ebben az esetben
a szoba falai által elzárt fény valóságos kockát alkot, amelynek terjedelme
a szoba falai által van meghatározva“.
„Fölösleges arról beszélnünk, hogy a fény és a hő atomok
mozgásának az eredménye és meghatározhatjuk azt, hogy a három dimenziós lény
a megtestesülés fogalmát már jóval közelebb hozza hozzánk. Ezen az alapon
tünik fel a negyedik dimenzió szüksége éppen ebben az irányban és a
következő lépéssel nélkülözhetetlenül tünik fel a testiség vagy a súly
megjelölése, ami alapjában véve egy és ugyanaz... A test a láthatóság,
érezhetőség és észlelhetőség definitiv formája, bizonyos tehát, hogy ennél
messzebbre mennünk nem lehet. Ötödik dimenzió nem lehet, következésképen a
látható világ után ebben az irányban nem létezik – semmisem“.
Ez a szó „semmisem“, valamint Kozura holt tekintete és mind a
gondolat, amely reájuk zúdult, nyomottá tette a társaság hangulatát. Most
már komolyan kivánták, hogy Kozura ne hagyja el beszédét, hanem valahogyan,
valamilyen eredményre jusson.
„Amikor ezt megértettem, – folytatta Kozura, – tisztában
voltam azzal, hogy abban az esetben, ha istent láthatatlan, érezhetetlen,
halhatatlan és észlelhetetlen lénynek akarjuk meghatározni, minden
dimenziótól el kell tekintenünk, vagyis a megtestesülés felé vivő úttal
éppen ellenkező irányba kell mennünk, nem pedig a negyedik dimenzió felé
vivő, vagy a negyedik dimenziót célozó úton“.
„Megértettem azt, hogy istennek nincsen kiterjedése és éppen
ezért láthatatlan, örökkévaló és végtelen.“

A hangulat mind nehezebb lett. Az arcok haloványak voltak, a
szemek lázasan fénylettek, mialatt Kozura hangja mindig tompábban és
tompábban szólt.
„Isten: az erő; de erő magában nincsen, mert erő mozgást
teremt, és mozgás anyagot. Világos lett tehát előttem, hogy isten csakis
elemi módon alkothat, és a világ megalkotása nem akaraterő műve, hanem a
szükségé. Amikor ezt beláttam“, – Kozura felállt, sovány halott arcában
ijedtség ült meg, – „megijedtem...“
Puskarev, a hivő és istenfélő fehér ifjú falsápadt lett, csak
a testes Siznjakov nevetett kényszerülten.
„Üldözött gondolkozásom ide-oda járt és kiutat keresett ebből
a labirintusból. Akkor egy eszmém villant fel hirtelen...“
„Nos jó, tudom, hogy nem akarat műve volt, de hogy is állunk
az öntudattal? Ha öntudat létezik, akkor minden lény öntudatos és akkor az
emberi szellem eltünése lehetetlen, sőt érthetetlen és buta dolog. Istenem,
gondoltam magamban, az én öntudatomnak, az én gondolkozásomnak sincsen
kiterjedése és mégis létezik, miért ne létezhetne hát bennem is általuk a
legnagyobb erő?“
„Micsoda?... Eszembe jutott hirtelen, hogy a gondolat nem
olyasvalami, ami időn és téren kivül létezik... A gondolat is téres dolog;
idő, tartam és hosszuság az előfeltétele“.
Kozura testének egész nagyságában kiegyenesedett, halotti,
mozdulatlan tekintettel nézett végig rajtuk, majd tompán, de keményen
szólt:
„Szóval, ha a gondolat csak az idő és cél keretén belül, isten
ellenben azonkivül él, úgy gondolkozásunk az ő láthatatlan, halhatatlan és
érezhetetlen szférájába nem nyomulhat és miután az ember gondolkozása a
halála után ugyancsak ezen szférába tér, természetes, hogy a gondolatunk
egyszerűen megsemmisül, minek következtében élet a halál után nem
létezik!...“
Mélyen hallgattak mind. Mindannyian letörtnek látszottak és
ténylegesen hideget éreztek szivükben és nehéz nyomást a fejükben.
Künn téli éjszaka volt. A hold sütött. A jég, miként
megfagyott kék por csillogott. Késő volt és a házak úgy álltak, mint holt,
nehéz anyagtömegek, az utca egyik oldalán feketén, az utca másik oldalán
fehéren.
A nem égő
lámpák üvegei hidegen fénylettek és oszlopjuk éles fekete árnyékot vont a
fehér útra. A deres telefonhuzalok fehér szálai felett elérhetetlen magasban
hunyorgattak a csillagok.

„Hú, de hideg van!“ mondta Bolsakov. Kezét beledugta a kabátja
ujjába és Kozurát nézte, aki pedánsan lépegetett elől.
Puskarev felnézett, szemei fényesen csillogtak fehér arcában,
a csillagokra nézett és álmodozón mondta: „Valóban, nem... egészen
világos... vak hatalom, semmi egyéb...“
„Mit is tesz a hit!“ vélte Albov fontoskodva. „Ha létezne egy
öntudatos hatalom, – várj csak, te gazember!“ – kiáltotta hirtelen
fájdalmában, mert egy hólapda zúdult a fülének. Utána eredt Bolsakovnak, aki
gyorsan futott az utcán át.
Hangos, fiatalos kiabálás vágott a levegőbe. Puskarev Albovnak
vetett gáncsot, mialatt Ivanov hátba lökte őt. Puskarev a földnek dült, a
kabátujja tele lett hóval; Bolsakov és Albov ott birkozott az utca közepén s
árnyékuk kétségbeesetten hadakozott a kékes havon.
Kozura megállt, megvetően tolta előbbre arcát, kinyitotta a
száját; Ivanov e pillanatban lehajolt, egy hólapda repült el a feje fölött s
Kozura arcát hirtelen könnyű, fehér hóval ragasztotta le. Kozura nagyot
nyögött, majd hirtelen mozogni kezdett és előre tört; valaki neki is gáncsot
vetett, azt pofonvágta és már ott hevert az egész társaság az utca közepén,
és felettük gondtalan, forró hangok kongtak a levegőben.
Gárdos
Mihály
Fordító ???