Az Operaház idei szezonja

Kondor Sándor, 1916-06-03


facsimile
AZ OPERAHÁZ IDEI SZEZONJA  
  Az akadémia művészi noviciusainak vizsgaelöadásával egy zenei szükesztendő után bezárulnak az operaház kapui.  
  Az egyedüli intézmény az országban, mely hivatva van szegény zeneintelligenciánkat kimüvelni, a klasszisos operák és zenedrámák előadásával magasabb zeneművészeti igényeinket kielégiteni, fiatal
facsimile muzsikánknak sutradobását megakadályozni (itt
Bartókra
Hivatkozott személy [VIAF] és [PIM]
és még más komolyabb zenéért törekedő komponistánkra gondolunk) s mindezeknek a legkevésbé sem felelt meg az opera. A szezónbalendülés sok beigéréséből keveset adott. Elmaradtak a türhetőbb reprizek, a beigért magyar fiatalok premierjei. Az egész
Wagner
Hivatkozott személy [VIAF]
„kultuszból“ három zenedráma előadását tartották érdemesnek. (Ezekből is csak egy reprezentáló Walkür) A többiek betanulására a szükséges időt és fáradságot is sajnálták. Nem adtak semmit az uj
Verditől
Hivatkozott személy [VIAF]
,
Goldmarktól
Hivatkozott személy [VIAF] és [PIM]
,
Strausstól
Hivatkozott személy [VIAF]
, annál jobban nekiestek azonban az unalmas felületes balleteknek és az olasz efemer munkáknak. Végig
puccinizták
Hivatkozott személy [VIAF]
az egész szezont, úgy, hogy a »Bohémek« mansard börtönének elsavanyodott levegőjében már majdnem megfulladtunk.  
  A magyar zene érdekében csak annyit tett az opera, hogy a szövetséges diplomaták előtt (ó ezért is mért van háboru)
Erkelt
Hivatkozott személy [VIAF] és [PIM]
mutatta meg, mint a magyar muzsika szuperlativuszát, zeneéhségünk legkedvesebb falatját. S hogy fáradozásukat megkoronázzák az évadprogram csattanójául
Zichy
Hivatkozott személy [VIAF] és [PIM]
„Rákóczi trilógiáját“ adták. Ez méltó betetőzése volt az opera idei produkciójának; mi csak azt sajnáljuk, hogy
Zichy
Hivatkozott személy [VIAF] és [PIM]
nem tetralógiával segítette, zavart nem tűrő lethargiájában az operát.  
  Mindezekből láthatjuk, hogy az operaház vezetősége az élvezetes szinházi előadásokat az egzisztálás túlétvágyának csemegéjéül tekinti. Ez a kipécézésünk más magánszinházakkal szemben, annálinkább vádolja az operát, mert az a legdrágább állami pénzt emészti fel állandó salak-halmozásával. Pedig a müvészet, ha az zenében is nyilvánul meg, nem az érzelmek túlfűtöttségén felforralt idealizmus, hanem az élet realitása, életszükséglet, mely kulturális kielégitésre szorul.  
Kondor Sándor
Szerző ???