Keresztülmenvén a nevelésnek ezen három nemén, félbehagyhattam volna ezen
szerény munkámat és bátran bérekeszthettem volna azt, de mivel ennek nem
annyira a nevelés közönségesen a célja, mint inkább ebben a három fiaim
neveléseknek előadásán igyekeztem, azért elkerülhetetlenül szükséges volt
még egy negyedik szakaszt is hozzáragasztani a gyermekeimet különösen
illető némely környülállásokról. Az elébbeniekben a nevelésnek generalis regu¬
láit
*
adtam elő, már most ezen szakaszban
különösen a fiaáltalános szabályait
[szerkesztői feloldás]
iazért Szabó Uramat illeti leginkább. Ha ezt is keresztülolvassa, valamint azt
remélem, igen szükséges voltát általlátja, úgy különösöbben is arra kérem,
hogy ezt elolvasván, amit jónak tanál, azt künnlétébe teljesiteni
igyekezze, aminél pedig jobbat substituálhatna,
*
azt
nékem ugyan idejénkorán helyébe állíthatna
megírni vagy megmondani el ne mulassza, mert nékem ezek közül min¬
dent maga idejében megtudni igen szükséges.
Elvégezvén eszerént mind a három nevelésnek nemét, önként talám ez
az első kérdés adhatja elő magát, hogy micsoda előre feltett célra kívánom
gyermekeimet nevelni. Tudom én jól, hogy az apák nagyobbrészint minden
gyermekeik körül valamely bizonyos célt vesznek, ti. hogy minek nevel¬
jék, és azután minden neveléseket ahhoz a célhoz alkalmaztatják, de
én azt a módot hibásnak tanálván, mind azért, hogy a szülék a gyerme¬
keik hajlandóságokat nem láthatják meg előre, mind pedig azért, hogy ha
a gyermekeket erőltetik, szerencsétlenné is tészik őket gyakran. Azért énne¬
kem gyermekeim körül semmi célom nincsen. Ugyancsak ebből nem
következik az, hogy én gyermekeimet minden cél nélkül nevelem, mert
az én célom az, hogy én őket emberséges és józan értelmű embe¬
rekké tegyem, és mindaddig nékik, amig magok magoknak állapotjo¬
kat el nem tudják választani, oly közönséges nevelést adjak, hogy akár¬
mely állapotra nézve is hasznos légyen, annak utána pedig mineku¬
tána magok önként jó akaratukból állapotukat elválasztot¬
ták, ezen nevelésnek ahhoz alkalmaztatottságát jobban megnyomhas¬
sam. Így lévén azért a dolog, én őket választásokban nemcsak nem gá¬
tolom, sőt az a célom, hogy szabadon választván, amennyibe
[szerkesztői feloldás]
nlem kitelik, választásokat annak utána mentől jobb móddal előse¬
géllhessem. – Ezen választásnak idejét pedig a 15ik esztendőre határozom,
mert egy az, hogy akkor annak megtételére az ifjúnak elég esze vagyon, más az, hogy
ezen túl már az úri renden lévő ifjak körül a nevelés által azon elválasztott
célra kell dolgozni. Amit eddig az egész nevelés módjáról szólottam, az akár¬
mely állapotra nézve is szükséges, mert a katonaságról mondják különösön,
hogy idejébben kell kezdeni, de ebben is, ha diplomával, és az ahhoz tartozó tudo¬
mányoknak tökéletes tudásával jelenik meg, hátramaradását kipótolja. Azon¬
ba
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nigen nagyon. A többiekre nézve pedig, ha késik, magának nemcsak nem árt,
de sokat használ. Ekörül utoljára nincsen semmi egyéb observatióm
*
, hanem¬ észrevételem
hogy minekutána gyermekeim állapotukot elválasztották és egynéhány
esztendeig mindazon szándékba
[szerkesztői feloldás]
nsőt abba bétenni is segítettem
[szerkesztői feloldás]
őket*
alatt nem enge¬ kifogás
dem megváltoztatni, hanem abba
[szerkesztői feloldás]
nmíg annak folytatására tökéletesen alkalmatlanná lésznek. Kivált
a katonaságra nézve nékünk erdélyiekül
*
az a szerencsétlenségünk va¬ erdélyiekként
gyon, hogy ifjaink 10-15 esztendeig katonáskodván, azután akkor, mikor
szolgálatuk idejénél fogva legjobban remélhetnék előmeneteleket,
egy szép ábrázatért a katonaságot elhagyják. Nékem három fiam va¬
gyon, azok közül, ha egy sem akar katona lenni, nem bánom, de ha
mind a három is az akar lenni, azt sem ellenzem, ezen utolsó ca¬
susban
*
is soha egyik fiamnak se fogom megengedni, hogy
mindaddig vissza¬ esetben
kerüljön, vagy a katonaságot felhagyja, amíg félszegsége
*
, vagy egészségének maradandó sérülése
egyéb megromlása miatt azt folytatni tovább lehetetlen, így gondolko¬
zom a tisztviselésről is és minden egyéb állapotról.
Három fiaim lévén, amelyeknek neveléseket Szabó Uram magára vállalta,
szükséges tehát nékem azoknak természeteket is leírnom a szerént, amint sok
rendbeli vizsgálódásaim után tapasztaltam. Ezt pedig oly véggel cselekszem,
hogy egyfelől Szabó Uramat is erre reflectáltassam, és másfelől, ha vala¬
miben hibáznék, vélekedését végyem. Mert, mivel megeshetik, hogy
ritkábban lévén előttem, magokat eltitkolják. Ellenben pedig Szabó U¬
ram elött gyakrabban töltvén idejeket, jobban kiadják magokat, azért ön¬
ként megengedem, hogy némely környülállásba
[szerkesztői feloldás]
naz embernek akárkinek is a temperamentumát a közönségesen leírt
temperamentumokra szabni
*
, mert egy
az, hogy azok tisztán senkiben sem A két hírneves ókori
orvos: a görög Hippokratész (i. e. 460 — i. e. 377) és római-görög Galénosz
(129—216) tipológiájáról van szó, amely viszonylag könnyen azonosítható tartós
tulajdonságok alapján kívánt segítséget nyújtani az emberek kiismerhetőségéhez,
viselkedésük megjósolhatóságához, mindenekelőtt pedig betegségeik kezeléséhez.
Az ókori természetfelfogás szellemében a testnedvek működései és arányai alapján
határozta meg az érzelmi jelleg, vérmérséklet négy alaptípusát: a szangvinikust
(lobbanékony, gyorsan felinduló és gyorsan lecsillapodó), a kolerikust (tartósan
indulatos), a flegmatikust (egykedvű) és a melankolikust (mélabús, töprengő).
Bár a modern, az 1796-os szövegnél jóval később kidolgozott tipológiák sokkal
bonyolultabbak és kifinomultabbak, a hippokratészi-galénoszi típustan máig tartó
ismertsége és elterjedtsége azzal magyarázható, hogy megfogható magyarázatokat
kínált és könnyen illeszkedett a mindennapi tapasztalatokhoz.
találtatnak fel, más az, hogy azoknak elegyedése szinte annyiféle, mint
amennyi ember vagyon, azért az én vélekedésem szerént csak azt mondom
sangvinentnak
*
,
akibeszangvinikusnak
[szerkesztői feloldás]
ntékben vagyon mint a többi, és már így ítélek közönségesen a többi
temperamentum-módról is.
A nagyobbik fiam, Ádám ezek szerint sangvinent temperamentummal
bír, nem kis dosis cholericum temperamentummal
*
elegyítve, mely szerént nem kis adag kolerikus
vérmérséklettel
elegyítve, mely szerént benne flegma
*
semmi sincs. Ami az elmebeli tehetségeit illeti, mindent ha¬ flegmatikusság, kb. hidegvér
mar megfog, hamar megért, de hamar el is felejt. Memóriája kevés
van, judiciuma
*
több, de ingéniumaítélőképessége
*
legtöbb. Nobilis ambitiónál fog¬ képzelőereje,
esetleg természetes értelme
va vinni lehet, de csak addig, amíg a sanguissal
*
nem ellenkezik, akkor szó szerint: vérrel, itt talán
vérmességével
félsz
*
kell néki, különben az ember nyakára ül. Akit
szeret, szíve szerént fenyíték
szeret, ha szép actust
*
kell
végbevinni a barátságért, akármibe kerül¬ cselekedetet
jön, véghezviszi azt, de a legjobb barátját is, ha egy szép gondolat
eszébe fog jutni, inkább fogja annak kimondásával megsérteni,
mintsem hogy azt magába
[szerkesztői feloldás]
ntisztségbe viszi, subalternus
*
tiszt igen középszerű lészen, directoralárendelt
*
pe¬ irányító
dig jó. Ha szegényt lát, annak mindenét odaadná, minden mérték¬
nek tartása nélkül. Haragja nagy és szapora, de nem sokáig tart. Az
asszonyi nemhez sokat fog érezni, de állandó nem lesz, hanem ha o¬
lyanra akad, aki őtet újabb-újabb virtusaival le tudja kötni. Ha
katona lesz, jó katona lesz, de inkább csak huszár tisztnek, ahol
valamit egy merész próbával kell véghezvinni, nem pedig infan¬
terista
*
tisztnek ahol in
continuativumgyalogos
*
kell vitézséget mutatni. Ha folyamatosan
maga gazdája lesz, vagy hirtelen gazdag ember lesz, vagy hamar koldus.
Már az ő temperamentuma körül azt tartom, abban kell mesterkedni,
hogy az ember a flegmát szaporítsa a nevelés által, mert cholera ben¬
ne elegendő. A sangvineumot pedig a nevelés által megszokott fleg¬
ma fogja temperálni. Ha ezt megnyerheti az ember körülötte, úgy
ezen fiamban vigasztalásomat remélem.
Józsi fiamba
[szerkesztői feloldás]
ngyítéssel van kötve a sangvineum és flegmaticum. Ennek elméje
nehezebben fog, de amit megfogott, mélyebben is belényomódik. En¬
nek memoriája többecske vagyon, juditiuma
*
legtöbb, ingeniumaítélőképessége
*
képzelőereje
majd semmi, haragja ritka, de magába
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nA barátságba
[szerkesztői feloldás]
nambitiója nagy, és ha ezt jó úton vezérli az ember, sokra lehet vinni.
Minden tanuláshoz nehezebben jut, mint a bátyja, de jobban néki¬
fekszik és többre viszi. Érzékeny szivű mindaddig, amíg ambitióját
*
becsvágyát
megsértettnek nem tartja, azután pedig az ércnél is keményebb.
Ezt a félsszel
*
vigyázva kell
dirigálnitesti büntetéssel
*
, mert vagy az, hogy az ember a igazgatni
generozitástól
*
egészen megfosztja, vagy az hogy
megmakacsítja. nemes önérzetétől
Ha tisztviselő leszen, subalternusnak
*
jobb lesz, mert munkás lesz. Di¬ alárendeltnek
rectornak
*
is jó, de csak akkor, mikor
valamit lassan kell kivinni. Ka¬ irányítónak, igazgatónak
tonának is jó, de inkább az infanteriánál, mint a cavalleriánál
*
. Ha inkább a gyalogságnál, mint a lovasságnál
gazda lesz, rendbe
[szerkesztői feloldás]
nújat próbálni. Az asszonyi nemben tökéletességet fog keresni, és ha
a házasságba
[szerkesztői feloldás]
nMind a két fiam a nemes és fényes cselekedetekre capax
*
, de avval a kü¬ alkalmas
lönbséggel, hogy a nagyobbik hamarább véghezviszi, a kisebbik
pedig előbb megfontolja azt, hogy az-é vagy csak annak látszik.
Ezen Józsi fiam nevelése körül való főbb maximákról
*
ezeket gondolom: vezérelvekről
hogy az ember az ambitiónál fogja ugyan, de úgy, hogy azt legfőbb
inditóoknak ne tégye, amellett önteni kell belé egy kevés tüzet és
arra szorítani, hogy cselekedeteiről sokáig ne gondolkozzék, hanem ta¬
nulja a dolgot hirtelenebben és jól megfogni. A nagyobbik fia¬
mat sulykolni kell a tanulásra, ellenben a kisebbiket némelykor tar¬
tóztatni is. Ha így nevelődnek két nagyobbik fiaim, úgy egyforma
jó embereket várok mindkettőtől.
A legkisebb fiamat, Samut, mikor ezt írom, még nem esmérem jól, mi¬
vel két esztendőtől fogva a testvérnénémnél
*
lévén, nem
volt annyi alkalma¬ Teleki László egyetlen nővéréről, a
gyermektelen báró Prónay Sándorné Teleki Johannáról van szó.
tosságom a természetit kitanulni. Ugyancsak amennyire esmérhetem, ná¬
la a phlegmát tanálom a legnagyobb mértékbe
[szerkesztői feloldás]
nra, és a sangvineum talán a legkevesebb. Erre nézve róla el lehet
mondani azt: lassú víz partot mos, és ezért ennek memóriája leg¬
nagyobb, judiciuma középszerű, ingeniuma pedig vagy igen kevés, vagy
semmi sincs. Az ítélettétele jó, de igen ritka, indulata külsőképpen
nemigen látszik, belül annál nagyobb vagyon, ritkán tészen valamit
fel magába
[szerkesztői feloldás]
nvan benne és az állandó, azt tartom, excellálni
*
semmibekitűnni
[szerkesztői feloldás]
nDe ellenben a mediocritáson
*
alol sem marad
semmibeközépszerűségen
[szerkesztői feloldás]
nközül pedig azt tartom, hogy azok fognak néki inkább tetszeni, amely¬
hez több memoria kívántatik. Katona inkább megátalkodottan bátor lesz,
mintsem okoson vitéz. Tisztviselő munkás lesz, gazda igen középszerű,
de mégsem rossz. Az asszonyi nemhez ritkán fog érezni, ha pedig érez,
kicsiny tökéletességekkel tartathatik rendbe. Ettől nagy politicust vá¬
rok, mert ez tudja magát tetszetni, és tudni fog állhatatosan ugyanazon
egy célra dolgozni, ha tízszer elhibázza, mégis tizenegyedikszer is meg¬
próbálja. Ezen fiam körül való nevelésbe
[szerkesztői feloldás]
nnagyobb mesterség, hogy az ember a judiciumát élesítse, egy kis eleven¬
séget öntsön belé, és hogy természetét ugyan jól kitanulja, hogy an¬
nál fogva dirigálhassa. A félsz
*
pedig ennél oly elkerülhetetlenül testi
fenyíték
hogy a nélkül semmire sem fog az ember véle menni.
—
Ezek szerént leírván gyermekeimet, mind a háromból, remélem, egy¬
forma jó emberek válhatnak, és egyiknek is természetével nem vagyok ke¬
vesebbé megelégedve, mint a másikkal, mind a három egyformán kedves
gyermekem, és mind a háromból forma gyönyörűséget várok, ha
jól fognak vélek bánni. És így igaz lelkemesméretem szerént mond¬
hatom, hogy egyikhez sincs a többi felett különösebb vonattatásom,
mindiket úgy szeretem, mintha csak az az egy volna. Ugyancsak erre
tartozik, hogy ami a nevelésbe
[szerkesztői feloldás]
nazután Ádámmal, és legkevesebb Józsival.
*
A három
fiú mindegyike megérte a felnőtt kort, de csak a legkisebb, SAMU (1792 – 1857)
alapított családot, szép számmal élnek leszármazottai ma is. Elnyerte a
császári-királyi udvari kamarási címet, megválasztották a dunamelléki református
egyházkerület és a pesti egyházközség kurátorának. Bár (tiszteletbeli) vármegyei
tisztségeket is viselt, Gyömrői birtokán élt és gazdálkodott. A legidősebb, ÁDÁM
(1789—1851) igencsak említésre méltó katonai karriert futott be, császári
ezredesből, a 12. Nádor huszárezred parancsnokából 1848 nyarán honvédtábornok, a
drávai sereg főparancsnoka lett. Mivel vonakodott az országba benyomuló
Jellasics (Jelačić) császári altábornagy seregével megütközni, és inkább a
visszavonulást választotta, októberben felmentették tisztségéből, ezt követően
csakhamar kilépett a honvédségből s visszavonult családi birtokára. Legtöbbre és
legmagasabbra JÓZSEF (JÓZSI) (1790—1855) jutott, teljesítményeit ma is számon
tartja a magyar nyelv-, irodalom- és történettudomány, a Magyar Tudományos
Akadémia első elnökét tiszteli benne (1830-tól haláláig állt az intézmény élén),
komoly hivatali (kormányzati) és egyházi (világi) tisztségeket is viselt, 1844
és 1848 között ő volt Erdély főkormányzója.
Szükség talám, hogy ezen részbe
[szerkesztői feloldás]
nnumom
*
némely részét rövideden
előadjam, amely ezekböl áll: hogy tervezetét
amíg a déák nyelvnek könnyebb megértésén keresztül nem mennek,
idehaza akarom őket nevelni, amelyet remélem, hogy vélek 10-11 eszten¬
dős korokba
[szerkesztői feloldás]
nlamelyik erdélyi vagy magyarországi collegiumba mint publicusokat
*
nyilvános tanulókat
béadni, de nem úgy, hogy a collegiumba
[szerkesztői feloldás]
na professorokat hallgassák. 14 esztendős korokba
[szerkesztői feloldás]
nszem, és két esztendőre Pozsonyba az Evangelicus Collegiumba fel¬
küldöm
[szerkesztői feloldás]
őket[szerkesztői feloldás]
na Pesti Universitásba adom
[szerkesztői feloldás]
őket*
jogot
hallgattatok vélek, esztendeig pedig practicáltatok vélek mint ju¬
rátosokkal
*
. 18 esztendős
korokbajoggyakorlatra küldöm őket
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
őkettásnál esztendeig tanuljanak. 19 esztendős korokba
[szerkesztői feloldás]
ndegenországi akademiákra, holott is legalább három esztendeig
tartom
[szerkesztői feloldás]
őketesztendős korokba
[szerkesztői feloldás]
n*
. A két nagyobbik fiam jöhetnek haza
együtt teheti a cursusát
*
, de a kisebbik, Samu
ámbár elmarad, egyetemi tanulmányait
mégis úgy moderálhatom
*
, és úgy
is kívánom moderálni nevelését, hogy irányíthatom
a két nagyobbik fiam nevelésének végitől igen el ne maradjon.
Lehetnek sokan talám, akik bennem critizálni fogják azt, hogy oly
sokfelé akarom gyermekeimet taníttatni, de okaim ezek: 1ső,
ahogy az ifjú ember sokféle tanítóktól hallgat leckéket, sokféle me¬
thodusokon taníttatik és praejudicium authoritatis
*
nincs benne. 2ik, mivel tekintély-elfogultság
sokféle tudományokat akarok gyermekeimmel tanultatni, azért
azokat vagy egy, vagy más helyen jobb móddal
*
tanulhatják. 3tio, itt:
jobb színvonalon
mivel a mostani ifjaknak legnagyobb mételye az, hogy hirtelen elhagy¬
ván az oskolákat annak utána azt gondolják, hogy absolváltak
*
,
végeztek
és többé nem tanulnak, azért én gyermekeim taníttatásokat önkéntaka¬
rással mindaddig akarom hosszoson folytatni, amíg a hosszantanu¬
lás által meggyőződnek az iránt, hogy nékiek holtok napjáig kell
tanulni. Ha pedig, 4o, ezen opinium
*
szerént csak egy helyen tanít¬ vélemény
tatnám őket, meglehetne, hogy beléunnának, és azután a célomat
vélek elveszteném, de így, változtatva a helyet és mindenütt újabb
tudományokat, újabb methoduson hallgatván, elméjekbe mindenütt ú¬
jabb tápláló eledelt adhatok. Azon túl pedig 5o, és utoljára, vala¬
mint feljebb a tudományok sokféle nemén általmentem, gyermeke¬
im nevelőjétől nem kívánhatom azt, hogy mindikbe
[szerkesztői feloldás]
ngyen, hogy maga taníthassa nékiek, ezért nékem is kell arra való utat
és modusokat eszeikre adni, hogy mindazokat hallgathassák, de erről
alább bővebben. Ezek szerént eléadván gyermekeim nevelé¬
seknek plánumát, bátran nyúlhatok a gyermekeim nevelőjétől tőlem
megkívántatott qualitásoknak
*
leírásához, melyet már,
amint feljebb is mon¬ tulajdonságoknak
dám, különösebben is szívire kötök Szabó Uramnak.
Én Szabó Uramat már gyermekeim nevelőjének kiválasz¬
tottam, azért, mert arra alkalmasnak találtam. Miformán és mi¬
csoda módon, azt itt említenem nem szükséges, de talám a munkám tö¬
kéletességére megkívántatik hogy előmondjam egy jó nevelőnek jó¬
tulajdonságait, nem azért, mintha azoknak nagyobb részét Szabó Uram¬
ba
[szerkesztői feloldás]
ntes reménységem nem volna, hogy ezután fáradozásaival meg
nem nyeri, hanem azért, hogy azok ezen célomhoz világoson tartoznak.
Melyre nézve is 1ső, szükséges egy nevelőbe
[szerkesztői feloldás]
nzan életű légyen. 2ik, szükséges, hogy feddhetetlen életű légyen,
mert nemcsak szóval, hanem példával is kell tanítani. 3tio,
szükséges, hogy a nevelést tégye főbb objectumának
*
, mert akár¬ /működése/ tárgyának
csak, ha jó két-három ifjat nevelt a hazának, eleget tett polgári
kötelességének. 4ik egy jó nevelőnek phlegmájának
*
is kell lennie, hidegvérének
mert ezzel legtöbbre mehet a gyermek körül és legtöbb hasznát
is veheti. 5ik, egy jó nevelőnek ki kell tanulni a keze alá bizatott
gyermekek természetét, és eszerént alkalmaztatni disciplináját
*
, oktatását
mert csak ezen az úton boldogulhat. 6ik, egy jó nevelőnek a keze
alá bizatott gyermekek szeretetét is meg kell nyerni, mert az¬
zal igazgathatja a fiúkat. 7ik, egy jó nevelőembernek tudományos
embernek is kell lenni, nem azért, hogy minden tudományokat maga tanítson,
hanem azért, hogy minden tudományoknak tanulására szoríthassa őket.
8ik, egy jó nevelőnek authoritásának
*
is kell lennie, nem annak pedig, amely
tekintélyének
a félelemtől vészi eredetét, hanem annak, amely szíves tiszteletből származik.
9ik, mivel pedig ember hiba nélkül nincsen, azért a nevelőnek hibáit szo¬
roson el kell a gyermekek elött takarni, hogy reá ne akadhassanak, mert
egyébként az authoritása
*
szenvedhet. 10ik, az Isteni félelemtekintélye
*
lévén mindennek istenfélelem
teteje, azért egy jó nevelőnek szükséges nemcsak magának kegyesnek,
istenfélőnek lennie, hanem annak követését a keze alá bízott gyerme
kektől nem csupán színből, de szívből is megkívánni. 11ik, mivel pedig
a szülék szeretetén fundálódik
*
a nevelő szeretete, azért
szükséges a nevelő¬ alapul, alapszik
nek azt jó idején és jó mélyen a gyermekek szívébe beléönteni – valamint
a szüléknek is szükség a nevelő authoritását
*
oltalmazni. 12ik, a fe¬
tekintélyét
lebaráti szeretetet is a nevelőnek mindenképpen kell igyekezni a gyermekek
szívébe belécsepegtetni, mert ez tökéletesíti a szívet.
13tio, magától értettetik, hogy a több
[szerkesztői feloldás]
ikezni vagy bennek feléleszteni, vagy, ha fel vannak élesztve, fenn¬
tartani. 14ik, és utoljára, mivel az a jó nevelés, amelyben az ifjak men¬
től kevesebb praejudiciummal
*
maradnak, azért a jó nevelőnek minden va¬ előítélettel
lóságos praejudiciumot le kell vetkezni. De ezen korántsem értem én azt,
hogy a nevelő vagy vallástalan, vagy immoralis, vagy pedig sokpol¬
gár
*
légyen, mert ezeknek ellenkezője nem praejudicium,
hanem szükséges¬ kozmopolita
képpen megkivántató jótulajdonság, azért, amit a praejudiciumokrol mon¬
dék, azt a jó valóságos értelemben kell venni. Ilyenek a praejudicium a
uthoritatis, educationis, nationis
*
etc. A fiaimnak, minden¬
tekintéllyel,
neveléssel, nemzettel kapcsolatos előítéletek
ha
*
gyermekeknek, háromféle aetásokmint minden
*
vagyon, és azok szerént a nevelőnek életkori
szakszakuk
is háromféleképpen kell magát alkalmaztatni. Az első az aetas
puerilis
*
, amely 10-11 esztendős koráig tart, a második
az aetas gyermekkor
adolescen
*
s, amely mintegy
serdülőkor
[szerkesztői feloldás]
anilis aetas
*
, amely ifjúkor
[szerkesztői feloldás]
aezek közül mindik aetasban különböző formálag kell magát
viselni. Ezen distinctiót
*
nem azért hozom elö, mintha distincti¬ megkülönböztetést, itt:
szakaszolást
ók barátja volnék,
[szerkesztői feloldás]
haannak módját, hogy hogy kelljen a nevelés módjának a gyermekek aetá¬
sához
*
képest változni, feltévén azt mindenkor előre,
hogy a feljebb írt quali¬ életkorukhoz
tásokban
*
szüntelen meg kell
maradni.
minőségükben
Ami a gyermeki aetast illeti, abban ámbár a gyermekek okoskodni tudnak,
mindazáltal, mivel nem mindenbe
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nkell szoktatni őket, hogy tökéletes engedelmességgel viseltessenek, mégpedig
ahol nem érhetik fel elméjekkel az okokat, ott abból a principiumból
*
, hogy amit alapelvből
szüléik vagy nevelőjök mond, a
[szerkesztői feloldás]
z[szerkesztői feloldás]
nszükség a fenyíték, ebben az aetasba
[szerkesztői feloldás]
njó nevelésbe
[szerkesztői feloldás]
nszébe
[szerkesztői feloldás]
n*
haszonnal, mégpedig úgy, hogy mivel a gyakori verés alkalmaztathatik
a gyermeknek szívét, kedvét elveheti, azért annak, amennyire csak lehet, ritkán,
de mégis olyan mértékbe
[szerkesztői feloldás]
nkisebb félszegséget
*
vagy
betegséget ne okozzon, de másfelől mégis érez¬ sérülést
hető légyen. Az én vélekedésem szerént, amint feljebb is emlitém, két
féle iterált
*
hibákért lehet ennek megesnie. Elöbbször a hazugságért, a¬ ismétlődő
melyet abba
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nlenségéért, és az abból következő makacságért. Azonba
[szerkesztői feloldás]
nvel ebben az aetasban az apróbb rossz vagy jó indulatok formálni
kezdik magokat, azért abba
[szerkesztői feloldás]
nvigyázni hogy micsoda indulatok apró jeleit tapasztalja, mind pedig arra,
hogy azokban miképpen állhasson eleinte mindjárt úgy elébe, hogy jó követ¬
kezése légyen, és mégis a gyermek észre ne vegye. Csudálkozom soka¬
kon, sőt a jó atyák nagyobb részén is, hogy azt tartván, hogy ez az aetas
vagy nevelést nem kíván, vagy legalább éppen nem mesterségest
*
, azért szakszerűt
ebbe
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
ncsoda tanítókat applicálnak
*
. Én részemről azt tartom, hogy
ebbealkalmaznak
[szerkesztői feloldás]
naetasba
[szerkesztői feloldás]
n*
nézve, ugyan irányításra
erősen meg kell választani a nevelőt, és nem is kevesebbé, mint a következendő
aetasokba
[szerkesztői feloldás]
n*
illeti, mivel ebbeserdülőkort
[szerkesztői feloldás]
ntestnek constitutiója
*
is a sexualis indulatnak érzésére
qualificáljaalkata
*
képesíti
magát, másfelől pedig a több
[szerkesztői feloldás]
imagokat, azért ebben ugyan vigyázni kell a nevelőnek arra, hogy min¬
denkor szemmel tartsa a gyermekeket, hogy minden cselekedeteiket tudja,
és hogy ezen indulatoknak vagy ellent álljon, vagy pedig oly directiót
*
ad¬ irányítást
jon, hogy haszon jöjjön ki belőle. Mivel pedig ez az aetas minden
impressióknak
*
bévételére felette alkalmatos és könnyű,
azért egy jó ne¬ hatásoknak
velőnek ugyan vigyázni kell ebben arra, hogy se magával, se mással
rossz példát vagy cselekedetet ne lássanak. Továbbá, mivel ez az aetas már a
szoros fenyítéket nemigen szenvedi, hanem a confidentia fundamentomai
nak
*
megvetésére
legalkalmasabb, azért ebben a nevelőnek azon kell igyekez¬ a bizalom alapjának
ni, hogy a gyermekek confidentiájokat voltaképpen megnyerje, és annál
fogva dirigálja őket, úgy mindazonáltal, hogy ebbe
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nmég tartani a nevelőnek a maga authoritását
*
, mert
valamint, hogy az tekintélyét
az aetas örömest confidenskedik
*
úgy örömest is megveti nevelőjét. Ami
bizalmaskodik
pedig már a tanulás módját illeti, ebbe
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nben az ifjat arra, hogy magától is tanuljon, és hogy mások tanítá¬
sának hallásából hasznot végyen. Ami a harmadik aetast, azaz
a juvenális aetast
*
illeti, akkor már az indulatok formálva lévén,
a neve¬ ifjúkort
lőnek csak arra kell vigyázni, hogy a rossz társaságok és egyéb rossz
környülállások által rossz útra ne vezéreltessenek. Ami a directiót
*
irányítást
illeti, ha a nevelő az előbbeni aetasokon jól keresztülviszi az ifjakat,
és ha magának azok szívekbe
[szerkesztői feloldás]
nszűnik egyéb lenni egy tökéletes jó barátnál, de olyan barátnál,
akinek egyenességéről és szeretetéről el lévén hitetve az ifjak,
annak tanácsa, barátságos javaslása erősebb akármely paran¬
csolatnál, amelyet, ha megnyert a nevelő ifjú jó barátaitól,
úgy bizonyos lehet az iránt, hogy ebbe
[szerkesztői feloldás]
n[szerkesztői feloldás]
nzérelheti. Ezen aetasba
[szerkesztői feloldás]
nfenyíték mind a nevelő, mind a szülék részéről igen veszedelmes,
hanem a leghasznosabb az az idea mind a kettőre nézve, hogy ők a leg¬
jobban tudják és javasolni is el nem mulasztják, még a szülék ré¬
széről tenni ezt bizonyos kisebb mértékben hasznos, mert azok¬
nak authoritásokat végig fenn kell tartani, de azokra nézve is jobb,
ha nincs szükség reája. Ami már a tanulás módját illeti, ebben
az aetasban igen megszűnik a nevelő a szokott tanitástól, hanem csak
abban állhat minden mestersége, hogy az ifjakat úgy kormányozza, hogy
idejeket el ne vesztegessék, és olykor-olykor vélek repetáltasson
*
, ismételtessen
mégpedig az is legjobb móddal esik úgy, hogy azt ők észre ne vegyék,
mint p.o. csupa kérdezkedésekkel, vagy valami nehéz kérdésnek
megfejtésével, mely mentül inkább el vagyon titkolva, az ifjakra
nézve annál hasznosabb.
Nem kétlem, hogy feljebb, mikor
a gyermekeimtől tanulandó tudományoknak nemeit előszámláltam,
hogy egy kissé meg ne ötlődött volna azon Szabó Uram, hogy én mind¬
azoknak tanítását kívánom. De már erre difficultásra
*
ezen caputum nehézségre
nak
*
az elein valamennyire megfeleltem, és most csak azt
tészem fejezetnek
hozzá, hogy ezek közül mentöl többekbe szerezhet magának jártassá¬
got Szabó Uram, a
[szerkesztői feloldás]
zannyival jobb lesz. Gyermekeimre nézve pedig nem azért, mintha mind¬
azoknak Szabó Uram által téendő tanításokat kívánnám, mert
csupán abból a célból, hogy azokat megtanulhassák kívánom gyer¬
mekeimet oly sok iskolákba küldeni, hanem azért, hogy ott
tanításokra őket vezérelhesse. Nem szükséges már tehát énné¬
kem hosszason azt leírnom, hogy én a mostani külső akadémiá¬
kon létele alatt micsoda tudományoknak tanulását kívá¬
nom Szabó Uramtól, mert rövideden csak abból áll, hogy ezek
közül a legnevezetesebbeknek és azoknak, amelyeket idehaza vagy
nem tanullhatta, vagy nem tanulta, megtanulásokat óhaj¬
tanám. Mint pedig gyermekeim nevelésére szánta magát, azért
minden tudományok felett a pedagogicumoknak tanulását ajánl¬
hatom, és erre nézve, 1ső, jó lesz az olyan collegiumokat különö
sebben hallgatni. 2ik, jó lesz az oly emberekkel is szorosobban meg¬
esmérkedni, akik külföldön esméretesek arról, hogy vagy gyer¬
mekeiket in praxi jól nevelték, vagy pedig ezen tudományokat
jól értik. Ezen tekintetre nézve senkit inkább Fédernél
*
és FEDER, Johann Georg Heinrich (1740–1821) a német populárfilozófia
jelentős alakjainak egyike, pályáját nevelőként és tanárként kezdte, ismertségét
népszerű pedagógiai munkája, a Rousseau Emiljére reflektáló, Der Neue Emil (Az
új Emil) alapozta meg. 1768-ban meghívást kapott a göttingeni Georgia Augusta
egyetemre, ahol csakhamar a legnépszerűbb bölcsészprofesszorok egyike lett.
Filozófia tankönyvei nemcsak hazai földön juttatták tekintélyhez, hanem az
osztrák birodalomban is. Mindemellett széles körű tudománynépszerűsítő munkát
végzett, sok száz recenziót, „korszerű” tudományos témákat taglaló cikket írt.
1798-ben elhagyta Göttingent s állami szolgálatba lépett. Először a nemesi ifjak
számára alapított hannoveri királyi nevelőintézet (Pageninstitut) igazgatói
székét foglalta el, majd 1802-ben ugyanitt udvari könyvtárossá is
kinevezték.
Basedoéknál
*
nem
recommendálhatokBASEDOW, Johann Bernhard (1723–1790) a
német filantrópista pedagógiai mozgalom elindítója és kiemelkedő alakja. Több
éves tanári és nevelői múltat tudva maga mögött nyitotta meg saját, bentlakásos
nevelőintézetét, az európai hírre emelkedett dessaui Philantropinumot, amely
mintegy prototípusa lett a filantróp pedagógiai intézményeknek. Basedow (és
követői) szerint a helyes nevelés a megoldás az emberiség problémáira, s
minthogy az emberi természet eleve jó, a nevelőnek a társadalom hasznára ennek
kiteljesítésére kell törekednie.
*
. Mivel pedig most Fé¬ ajánlhatok
der is nincsen Göttingába
[szerkesztői feloldás]
nnyeréséért jó lesz Braunsvájgba
*
is elmenni, melynek az útját BRAUNSCHWEIG –
Teleki tévesen kapcsolja össze Federrel Braunschweig városát, a tévedés oka
bizonyára az, hogy Feder ekkoriban a hannoveri Pageninstitut (előkelő ifjak
nevelőintézete, Teleki szavaival: „úrfiak akadémiája”) igazgatója volt,
Braunschweigben pedig egy hasonló jóhírű intézet működött, amely ugyancsak a
Pageninstitut nevet viselte.
maga idejébe
[szerkesztői feloldás]
nrendbeli jól elrendezett nevelőházak és úrfiak akadémiái, azért
az azok körül való hosszasabb mulatást és azoknak jó móddal való
*
színvonalas
kitanulását ajánlom. 4ik, ajánlhatom azt a németül ne¬
vezett Mentsen Kenntnisst
*
melyet tud¬ Emberek megesmérését
tomra semmi universitásban nem tanítanak ugyan, de amely még¬
is igen szükséges tudomány, és amelyet a jó emberekkel való szoros
társalkodás és barátság által szerezhet meg az ember.
Erre pedig avagy csak azon okból is nagy szükség vagyon,
hogy ha az ember ebbe
[szerkesztői feloldás]
na keze alá bízott gyermekeknek természeteket, mind pedig a vélek
társalkodó ifjaknak hajlandóságokat. Többeket
is
jovasolhatnék,
de azoknak nagy részét maga fel találhatja Szabó Uram,
más részét magam is annak idején megírhatom, és
megírni el nem mulasztom.
Ezek már gondolatai egy olyan atyának, aki gyermekeit jól
akarja nevelni, és aki úgy kivánja kormányozni gyermekeinek
nevelését, hogy valaha a hazának jó polgárokat, a világnak
jó keresztény embereket, és magának jó fiakat nevelhessen.
Szabó Uram pedig ha ezutáni fáradságával ezen én célo¬
mat mindenképpen elősegélleni igyekezik, úgy éngem magá¬
nak erősen le fog kötelezni, hazájának sokat használni, és
még a következendő nyomnak
*
is valóságos javát, ha kis
mér¬ generációnak
tékben is, elémozditani. Igaz ugyan hogy nem kis fáradsá
[...]
...[hiányzó szövegrész]
*
¬
A kéziratból itt hiányzik egy sor.
[...]
fáradságának áldására fog válni. Ezen gondolataimat [hiányzó szövegrész]
pedig oly véggel
*
írtam le Szabó Uramnak, hogy ha valami céllal
vagy hozzátenni, vagy változtatni valót tanál ezekben, akár
itt-, akár künnlétébe, velem közölni ne terheltessék, mert én min¬
denkor kész lészek a magam gondolatát jobbal felcserélni. Ha
pedig ezen planumomat
*
egészen helyesnek tanálván, még tervezetemet
tovább is feltett szándékába
[szerkesztői feloldás]
nezen planumomat mindenkor maga előtt tartván, úgy igye¬
kezzék a külföldi fáradozásait alkalmaztatni, hogy vélem e¬
gyütt ugyanezen egy célra dolgozzon. Vélem, aki gyermekei¬
mért élek, halok, és aki akkor szállhatok le legcsendesebben
koporsómba, mikor gyermekeimet jól felnevelhettem, a¬
mikor belőlök jó embereket, jó keresztényeket és jó hazafia¬
kat készíthetek, és amikor ezen tekéntetre nézve belső lelki
nyugodalommal elmondhatom azt: Exegi Monu¬
mentum Aere Perennius
*
.
Ércnél maradandóbb emléket emeltem magamnak, Horatius
Ódák, 3, 30, 1